Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:10 uur (Bewerkt op: 29-04-2025 22:12)

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jan Mulder | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 20:37 uur

Normering heeft een erratum nodig. Er wordt geen marger aangegeven en het gegeven antwoord is niet de meest nauwkeurige.

Hoek  op antwoordblad is 42 graden en hoek op bij;lage is (ruim) 41 graden.

Met de tangens wordt de resulterende mpz kracht dan 722 N = 7,2*10^2 N 

Door: Jeroen van Tilburg | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:00 uur

De marge staat helemaal bovenaan de pagina. Die moet je bij het 3e bolletje toepassen.

Door: Hoogland | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:10 uur

Wat ik bij deze vraag lastig vind is dat bij 3 (!) van de 5 punten het woord completeren staat. Als een leerling bol3 mist, wat zijn dan nog voorbeelden van bol5 ook weg zonder dezelfde fout 2x aan te rekenen? Ja ok, geen of verkeerde eenheid van snelheid noteren, maar anders nog?

Door: Jeroen van Tilburg | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:13 uur

Ik zie meerdere leerlingen die Fz=Fn toepassen, waardoor Fres niet meer horizontaal is. Als ik deze fout netjes verder construeer kom ik op 5,1.10² N. Het eerste bolletje is natuurlijk weg, maar het tweede en derde bolletje zouden nog kunnen toch? Ik houdt dan dezelfde marge (0,3.10² N) aan.

Door: Elzo Bol | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:14 uur

De foto is ook niet loodrecht op de baan genomen. Ik heb ook leerlingen die dat proberen te corrigeren maar daarmee buiten de marge vallen... 

Door: Hoogland | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:19 uur

@Jeroen van Tilburg 21:13

Ik begrijp je niet? er moet toch ook een component Fn zijn die Fz opheft? Dan is Fres toch nog steeds horizontaal omdat Fz en Fn elkaar opheffen?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:24 uur

@Hoogland: bijvoorbeeld vergeten de snelheid te kwadrateren bij het intikken op de rekenmachine.

Door: Jeroen van Tilburg | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:52 uur

@Hoogland, ik bedoel dat deze leerlingen de lengte van de reactiekracht (ik zei Fn, maar het is de reactiekracht dus) even groot kiezen als Fz. Dan kan Fres dus automatisch niet meer horizontaal zijn. Ze construeren dan een gelijkbenig parallellogram, waarbij Fres schuin naar beneden wijst.

Door: Harten | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 08:56 uur

Ik snap de significangtie bij Fz niet. Mag je niet 1 punt toekennen bij het berekenen van Fz. het is een tussen antwoord en dan hoef je niet met significantie te werken.

Door: de Groot | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 09:10 uur

@harten, bij de eerste opdracht staat dat Fres in twee significante cijfers moet