Vraag 05

Antwoord:

Door: Jarno Timmermans | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 11:27 uur

Ik heb een leerling die de Fres schuin omhoog tekent, dus in de richting van de werklijn. Verdere lengte is op basis van Fn = Fz wel goed, verdere berekening en constructie ook. Ik zou hiervoor het eerste punt willen ontnemen, de overige punten wel geven. Eens?

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 11:48 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 12:39)

foutje.

Door: Russeler | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 12:23 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 13:05)

3de punt bestaat uit 3 verschillende punten met berekenen Fz, met de schaal Fres en de significantie van Fres

Door: Gerhard van Hunnik | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 15:44 uur

een juiste constructie maar niet alle krachten in punt P laten aangrijpen.

Wat nu?

Door: Gilbert Carmelia | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 13:14 uur

Ik heb een leerling die de middelpuntzoekendekracht gaat behulp de hoeksnelheid en opgegeven straal. De periode T berekent hij met een zelf beredeerde rondetijd nl: 89,9/9/2. Creatief, maar is het onjuist/fout?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 20:14 uur

@Gilbert: ja, dat is fout, want ze schaatst niet de hele tijd in een cirkel. De rondetijd is dus niet de omlooptijd van een cirkelbeweging.

Door: Mark Havermans | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 00:59 uur

Wat een kleine marge van 0,3.10^2 N. Ik heb echt heel nauwkeurig getekend met 1 cm voor 100 N. Ik kom dan voor Fres op 7,3 cm wat 7,3.10^2 N is. Bij opgave 2 had ik dat ook, heel nauwkeurig gewerkt en buiten marge. Ik ben gewend dat marges wel ruimer zijn.

Overigens de verhouding in de uitwerking van 4,4/4,0 (geeft 6,9 x 10^2 N) is bij mijn print van het cv gelijk aan 4,3/3,8 (geeft 7,1 x 10^2 N). Marge is dus wel erg klein.

Door: Robert Wielinga | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 21:20 uur

@Gilbert: leuk idee van jouw ll, maar geen antwoord op de vraag, want daarin staat dat de ll constructie moet uivoeren en het daarmee moet berkenen.

Door: Hermans | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 15:57 uur

Bij deze opgave mis ik toch informatie. Het is niet duidelijk dat de middelpuntzoekende kracht horizontaal ligt.

Men had hier moeten verduidelijken dat het middelpunt van de cirkelbaan op de horizontale door punt P ligt.

Zonder deze informatie kan de resulterende kracht best een stukje schuin omhoog of omlaag liggen.

Sommige leerlingen (die wat verder nadenken) raken hierdoor begrijpelijk in de war.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 18:39 uur

Ja, een schematische tekening in vooraanzicht was hier veel fijner geweest dan een foto in perspectief.

Zoals bij ons in de kring werd opgemerkt: die ene schaats bij punt P is wel precies van voren gefotografeerd. Maar dat zal geen leerling in de gaten hebben gehad...