Vraag 05

Antwoord:

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 25 mei 2025, 17:20 uur

Ik snap niet helemaal hoe je bol 5 kan scoren zonder bol 4 (NVON-verslag). Kan iemand mij dit uitleggen of een voorbeeld geven?

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zondag 25 mei 2025, 19:12 uur

In het NVON- verslag staat "FMPZ berekend met snelheid uit vraag 1: bollen 2, 3 en 5 niet te scoren."

Nu heb ik een leerling die dat inderdaad doet, maar in de constructie deze kracht gebruikt als Freactie. Vervolgens geeft deze een nette cnstructie en bepaald een Fres. Dan zou ik toch bol 2 (en 3?) wel kunnen geven?

Zijn bol 1 en 4 eigenlijk niet gekoppeld? Je moet om de juiste richting van Fres te hebben toch al inzien dat FMPZ = Fres? Anders kom je nooit op een goede richting van Fres, want er is geen Freactie gegeven.

Ik zie veel gekunstel bij leerlingen, juist omdat ze die link niet leggen. M.a.w. bol 1 niet is vaak ook bol 4 niet.

Door: Jante Salverda | Datum: Maandag 26 mei 2025, 18:38 uur

@Reeuwerd voor bol 4 moet je echt het inzicht Fres = Fmpz laten zien. Een leerling die alleen zegt 'ik weet niet hoe ik aan Fmpz moet komen maar ik neem aan Fmpz = 320 N' en daarmee een snelheid berekent, heeft dus alleen bol 5. Zelfde als een leerling Fz aan Fmpz gelijk stelt.

Bij mij is het inzicht van bol 4 wel gescoord als de leerling noteert Fres = Fmpz of als de leerling een constructie doet en daar de Fres van opmeet en die gebruikt. (ook als deze Fres scheef is).

Dit alles volgens de kringbespreking van het NVON verslag.

Door: Meulenbroek | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 20:07 uur

@Jeroen: bol 1 komt neer op inzicht dat er geen verticale beweging is, dat de Fz door Fn wordt opgeheven (grootte Fn) = (grootte Fz = m.g) 

dus MOET de Fres horizontaal zijn. Leerlingen die zeggen eenparige cirkelbeweging v = constant dus Fres (of Fnetto) = 0 is HEEL ERG FOUT 

want afbuigen is ook een versnelling en waarom zou de schaatser dan schuin blijven hangen ??? !!!

Het had misschien wel geholpen als er in de vraag vermeld zou zijn dat de schaats ook een beetje in het ijs steekt of zoiets.Verwarring tussen Fn en Freactie,ijs...

bol 2 gaat dan uit van een constructie waarbij Fn de verticale component is van de Freactie dus is de dat gelijkbenige parallelogram het complenteren van DE constructie?? 

zelf heb ik dus dan 1e en 2e bol niet toegekend en heel vaak ook 3e bol niet, vaak ook 4e bol niet tenzij leerling opschrijft Fres = Fmpz 

helaas helaas maar als leerlingen zo erg de 1e wet van Newton schenden vind ik dat heel erg zeer ernstig en veel gebrek aan inzicht