Vraag 07 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:23 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
21:01 uur
Het had fijn geweest als het antwoordmodel al aangegeven had wat de marge in het antwoord is. Je mag er met I 0.05 mA naastzitten. Dus I ligt tussen 0.23 en 0.14 mA. leerlingen die zelf na hadden gekeken schoten in de de stress doordat ze daar overheen lazen. bij vraag 7 moeten dus de antwoorden tussen 1.7*104 en 2.7*104 Ohm worden goed gerekent lijkt mij. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
23:37 uur
Correct gebruik van de factor 2 - ik vind dat vaag. Wat bedoelen ze daarmee? Als leerlingen de weerstand van de led uitrekenen (90% doet dat) en die door 2 delen omdat er twee lijntjes zijn, dan lijkt me dat niet correct. Tenzij we vinden dat het door 2 delen van een uitgerekende weerstand omdat er twee lijntjes zijn en de weerstand van 1 lijntje wordt gevraagd, wel correct is. |
||
Door: Bosboom
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
08:49 uur
Een hele vervelende schaalverdeling om af te lezen. Zowel voor spanning als voor stroomsterkte. De marge is uiteindelijk maar 1 hokje van 1 mm? Bij zo'n marge moet je voor een handigere schaalverdeling zorgen. |
||
Door: Wendy van Antwerpen
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
12:19 uur
in hoeverre is 1,4 / juiste I = x ohm in juiste significantie een te grote versoepeling? Gebruik van 1,4 en factor 2 is mijn inziens al bestraft bij bol 1 en 2. Dus juiste eenheid en significantie zonder verdere rekenfouten zou wat mij betreft genoeg zijn voor bol 5.
|
||
Door: Harry van Loon
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
16:17 uur
@Ellen : Marge is 1.7*104 en 2.9*104 Ohm |
||
Door: Laura Bello
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
19:38 uur
@wendy maar door het missen van bol 1 en 2 vereenvoudig je de som significant en kan dus eigenlijk het te complementeren bolletje niet meer behaald worden.
@ de rest het correct gebruiken van de factor 2 slaat erop dat deze of bij de juiste U moet worden toegepast, of bij de juiste R, en niet zomaar iets delen door 2. Mogelijk wordt dit wat duidelijker door de notulen van de examenbespreking, of tijdens de regionale examenbesprekingen van dinsdag. |
||
Door: Hermans
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
19:59 uur
@Laura en @Wendy het zou vellodig juist zijn als de leerling eerst met U=9-1,4=7,6V de weerstand zou gaan berekenen, en die weerstand daarna door twee zou delen omdat het twee draden zijn. Als dit met 1,4V wordt gedaan is de enige fout het gebruiken van een onjusite U wat al bij bol 1 wordt aangerekend. wat mij betreft kan bol 2 hier dan dus wel toegekend worden. |
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
09:55 uur
@Bax: ik zou dat wel goed rekenen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook de stroomsterkte door 2 delen. Dat is dan weer fout. Het is dus eigenlijk het inzicht dat de spanning of (als gevolg daarvan) de weerstand gedeeld wordt over de twee lijntjes maar niet de stroomsterkte. Als ze de verkeerde spanning hebben gebruikt is dat al afgestraft in bol 1. |
||
Door: Bastiaan Barbieri
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
10:33 uur
Hoe gaan jullie om met lleerlingen die correct de stroomsterkte aflezen en dat gewoon invullen in R=U/I? Ze benoemen niet dat geldt Iled =Ilijn maar is dat toch voldoende voor het inzicht van bol 3? |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
11:25 uur
(Bewerkt op: 11-05-2025 11:30)
Inzicht kun je ook indirect laten zijn m.i.
Voor wat betreft hoe te scoren met factor 2, deze situatie staat uitgelegd bij de veelgestelde vragen: https://www.examenblad.nl/2025/veelgestelde-vragen?f%5B0%5D=exam%3A862 Ik zie nu dat jullie je iets anders afvragen v.w.b. de factor 2. De redenering dat je foutieve spanning al bij bol 1 fout telt, die volg ik en ga ik nu toepassen. |