Vraag 07

Antwoord:

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 12:21 uur

Wat moeten we met het erratum?

Er staat "Als een kandindaat alleen Rled uitrekent en deze interpreteert als Rlijn, vervallen de eerste, tweede en vijfde deelscore, maar zijn de derde en vierde deelscore nog wel te behalen" 

Wat betekent "alleen Rled uitrekenen? 
Ik ben geneigd er in/bij te lezen "en niet deelt door 2"

Oftewel: als leerling Rled uitrekent en deelt door 2 (omdat hij denkt dat de R die hij uitrekent de R is van beide potloodstrepen bij elkaar), doet hij meer dan alleen Rled uitrekenen en kan daardoor het 2e scorepunt ook gegeven worden, in mijn interpretatie.  

Door: Bax | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 20:02 uur (Bewerkt op: 13-05-2025 20:16)

.

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 21:05 uur

@Monsees 

Zo lees ik het ook. Als een leerling wel deelt door 2 heeft de leerling Rled geïnterpreteerd als Rlijnen (meervoud!) en doet de leerling dus meer dan wat in deze opmerking onder de term "alleen" wordt aangegeven. 

Door: Ruud Schellekens | Datum: Zondag 25 mei 2025, 12:45 uur

Volgens mij kan het  completeerpunt dan ook gegeven worden. Het niet goed berekenen van de spanning over de draden wordt immers al aangerekend bij punt 1. Er is dus geen sprake van een substantiële vereenvoudiging?

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Woensdag 28 mei 2025, 22:09 uur

Mijn interpretatie was dezelfde, maar van mijn 2e corrector heb ik begrepen dat dat niet is zoals het CvTE het heeft bedoeld. Als je door Rled te interpreteren als Rlijn bol 2 niet meer kan verdienen, kan dat daarna niet ineens toch wel.
En gaan zitten op "lijn" vs. "lijnen" daar zat het hem niet in, zei hij.

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 29 mei 2025, 14:21 uur

Het gaat niet alleen om lijn/lijnen, maar ook om het woordje "alleen" in de aanvulling. In het verslag van de landelijke vergadering staat als laatste opmerking; "De berekende weerstand delen door 2 is een correct gebruik van de factor 2". Dus volgens mij kun je dat punt wel degelijk toekennen. 
(Op basis waarvan weet jouw tweede corrector trouwens hoe het CvTE de zin bedoeld heeft?)