Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 23:03 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 19:45 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 21:54)

Maar wat als iemand die x correct heeft ingevuld? Want uit de hele vraag blijkt niet dat de x moet blijven staan?

2 H2S + O2 -->  S2 + 2 H2O

Ik vind dat dit eigenlijk ook twee punten verdient

Voor degene die dit later leest en dan de reactie van Belgraver....dit had ik eerst staan: 2 H2S + O2 --> 2 S2 + 2 H2O

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 19:51 uur

Nee, vind ik van niet. Het gaat er ook om dat je met die breuk een reactievergelijking kloppend kunt maken als je het allemaal bij elkaar optelt... Vraagt toch net even meer inzicht.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:53 uur

Dat begrijp ik, maar het is niet duidelijk uit de vraag. Dan hadden ze dat ook moeten vermelden, vind ik. 

Door: Belgraver | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 21:40 uur

@wouter: kom je niet twee S-atomen tekort voor een kloppende vergelijking?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 21:53 uur

@ Belgraver...Ja.   zeg ik schaapachtig. Met mijn copy-paste-skills totaal naar de knoppen geholpen, mijn voorbeeld. Ik ben erger dan de examenmakers. Ik ik ik ik .......huil. 

Door: Belgraver | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 22:20 uur

@ wouter; nu inhoudelijk. In alinea boven vraag 6 staat dat H2S wordt omgezet naar Sx; dus niet naar S2. Helaas voor de sluwe leerling....

Door: Kooijman | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 22:51 uur

Ik vind de vereiste vereenvoudiging naar 2/x voor Sx wel vreemd. Dat zou alleen redelijk zijn als x gelijk was aan twee en volgens mij is het doel van die x om in het midden te laten of het S2 of S8 is?

Dan zouden we dus eigenlijk naar 8/x moeten vereenvoudigen om in ieder geval altijd heeltallige coefficienten te krijgen?

Door: Tim Meinds | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 08:02 uur

Bij de havo stond er vorig jaar bij "Hierbij wordt alle CO2 die in reactie 1 ontstaat, bij reactie 2 gebruikt.". Dan lijkt het mij logisch dat je één van de twee reacties x2, x3, etc moet doen. Nu moet een leerling 'bedenken' dat de SO2 die ontstaat volledig moet worden omgezet, dus dat de tweede reactie 2x gebeurd? 

Wat ik veel zie is: 4 H2S + 3 O2 -> SO2 + (3/x) Sx + 4 H2O.

Niet in de juiste verhouding, wel SO2 gestreept maar niet kunnen vereenvoudigen (want 3). 0 punten volgens CV.  

Wat is de ratio achter het feit dat SO2 uit reactie 1 volledig moet worden omgezet en dus reactie 2 dubbel moet. Kan iemand mij dit uitleggen? Dan kan ik leerlingen hier beter op voorbereiden. 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 08:24 uur

Er staat dat de verhouding H2S : O2 = 2 : 1. Dat krijg je alleen als je SO2 verwijdert.

Door: Tim Meinds | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 08:33 uur

Ah dat is verhelderend. Dank.