Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
09:37 uur
Ik had zelf een andere insteek, uitgaand van de verhouding 2:1. Dan zijn er 6 H2S bij 3 O2 en daarvan reageren er twee in stap 1. De vier overige gaan naar stap2. Uiteindelijk komt er hetzelfde uit. Ik heb het nog nagekeken, maar kan bij de vraag niet vinden dat je zou moeten aantonen dat bij de verhouding 2:1 geen SO2 overblijft, of dat voor het verwijderen van alle SO2 een verhouding van 2:1 nodig is. Misschien bevooroordeeld vind ik mijn redenering logischer. |
||
Door: Sanders
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
10:53 uur
Er wordt in de tekst verwezen naar de uitwerkbijlage bij vraag 11. Dat kan leerlingen op het verkeerde been zetten. Er is daar te zien dat er na R2 nog wel SO2 aanwezig is. |
||
Door: Acampo
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
11:35 uur
Bij mij zijn er veel leerlingen die reactie 1 en 2 niet eerst opschrijven, maar gelijk al tellend de totaalvergelijking opschrijven. Kan ik daar helemaal niks mee? Voorop staat meestal geen punten toegekend... |
||
Door: Ewoud Woelderink
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
12:22 uur
@Acampo - ik heb de neiging daar gewoon 2 punten voor de geven, het antwoord is chemisch juist en kan je alleen bereiking door in de juiste verhouding op te tellen en te vereenvoudigen, maar ja dat "leid af" in de vraagstelling... |
||
Door: Ewoud Woelderink
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
12:24 uur
Een "indien" voor het optellen in verhouding 1:1 zou fijn zijn. Eerste bolletje dan natuurlijk niet, maar bij 2e bolletje heb je dan wel SO2 links en rechts weggestreept, maar blijft over of de vraag dan te veel is versimpeld omdat je behalve SO2 geen coëfficienten hoeft te vereenvoudigen. |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
12:50 uur
1:1 optellen en dan uitkomen op 4 H2S + 3 O2 --> SO2 + 3/x Sx + 4 H2O is mijns inziens geheel conform het cv 1p, het 2e. Vereenvoudigen kan niet, dus vervalt. Versimpeling, ja, maar daar zijn ze dus al 1p voor kwijtgeraakt..
|
||
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:26 uur
Ik twijfel of dat mag, maar ik denk dat de vraag die ruimte idd laat. Er staat nl niet dat H2S volledig wordt omgezet in Sx, maar alleen dat het het volledig wordt omgezet. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen. |
||
Door: Belgraver
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:44 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 13:45)
@Ewoud, Schaareman en Bert: ik zie dit antwoord vaak langskomen. Ik hoop dat hier dinsdag duidelijkheid over gegeven kan worden. Vooralsnog zet ik er één punt met vraagteken bij. |
||
Door: Reinier Maasman
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
14:18 uur
Uit de tekst boven vraag 6 blijkt dat H2S in 2 stappen volledig wordt omgezet tot Sx. Volgens mij is dan het 1:1 optellen van reactie 1 en 2 niet conform het CV en dus nul punten, helaas. |
||
Door: Theelen
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
14:42 uur
Ik moet nog beginnen met nakijken, maar zie na het herlezen van de tekst bij deze opgave en de bovenstaande opmerkingen wel dat er een indien / aanvulling wenselijk is: |