Vraag 07 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:03 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
19:27 uur
(Bewerkt op: 16-05-2025 19:28)
Alle scholen met Sciencedata zijn benadeeld omdat in SD geen molair volume staat, dit werd altijd vermeld op examens omdat het niet in SD staat en dus het gebruik nu zonder vermnelding is niet ok. De molaire massa gebruiken van gassen om de mol om te zetten naar kg en dan de dichtheid ookal kan die hier niet gebruikt worden? Hoe is dit eerlijk? Klacht via Cito, |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
19:50 uur
De omstandigheden zijn wel vermeld...zie eerste zin op pagina 2. Maar ja, dan is het weer spijtig dat BiNaS in elk geval niet de dichtheid bij deze temperatuur (direct) heeft staan. Staat die in Science Data wel? Want de route via dichtheid is ook goed, als er maar bij standaardomstandigheden wordt gewerkt. Anders moet dat punt er toch nog af.
|
||
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
19:55 uur
(Bewerkt op: 16-05-2025 20:13)
Never mind, is inderdaad een opmerking op p.2.
|
||
Door: Houtekamer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
20:15 uur
Boven vraag 1 staat toch T =298 K en p=p0, Tenzij anders vermeld. Kun je dan de dichtheid gebruiken? Ik heb bol 2 dan niet toegekend tot nu toe, als ze met de dichtheid rekenen. Beetje geneuzel tussen 293K en 298 K. Had in CV wel iets over mogen staan, want dit komt bijna elk jaar voor.
|
||
Door: Belgraver
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
21:51 uur
In tabel 12 van BINAS wordt de dichtheid van gassen bij 273K aangegeven, dat geeft een fout binnen de significantie van de vraag. Dichtheid kan dus met BINAS niet gebruikt worden zonder dat het een punt kost. Welke temperatuur Sciencedata bij gasdichtheid hanteert, weet ik niet. Als ik de eerste reactie lees, lijkt mij de vraag voor leerlingen met Sciencedata aanzienlijk lastiger. |
||
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
22:16 uur
Nee dichteheid is niet te gebruiken maar voor Sciencedata leerlingen is hij dan niet te volbrengen, tenzij ze het uit hun hoofd weten. Rete oneerlijk en niet ok. |
||
Door: Jeannet Brouwer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
22:24 uur
(Bewerkt op: 16-05-2025 22:27)
De dichtheid van zuurstof staat ook in Binas Tabel 40 (bij T = 298 K en p = p0); die mag toch 'gewoon' gebruikt worden? |
||
Door: Tim Meinds
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
07:54 uur
Ja dat lijkt mij wel. Dichtheid uit BT-40A zou ik goed rekenen, deze voldoet immers aan de gestelde standaardomstandigheden. Daarnaast kom je ook uit op hetzelfde antwoord, in tegenstelling tot gebruik van dichtheid uit BT-12. Dan kwam ikzelf uit op 3,1 i.p.v. 3,4. |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:24 uur
Trendbreuk met de voorgaande jaren (en dan niet alleen de laaste paar, maar echt al tijden); het niet meer vermelden van tabellen bij de opgaven. Bij vraag 13 is dat echt een probleem... Hier; formeel staat het gegeven dat ze nodig hebben wat betreft de omstandigheden aan het begin van het examen. Alleen dus wel een trendbreuk. (En als Vm bij 298 K niet in Science Data staat, kan inderdaad alleen met de dichtheid uit T40A gerekend worden, wat betekent dat deze leerlingen een (oneerlijk) nadeel hebben, maar dat is een specifiek probleem van Science Data t.o.v. Binas en was ook aan de orde geweest als de omstandigheden wel waren vermeld..) Een ander iets, wat mijns inziens problematischer is; in voorgaande jaren werd steeds vermeld 1 ton = 103 kg. Dat staat er, geheel in de nieuwe, versoberde stijl, nu óók niet meer bij en ik kan deze eenheid ook niet vinden in de syllabus. De eenheid staat wel ergens in Binas, tabel 5, maar die tabel gebruikt waarschijnlijk slechts een enkeling.... Ik voorzie de komende jaren dat er in een hele hoop klaslokalen opeens veel en veel meer naar het register verwezen zal worden en ook a-typische tabellen aangehaald zullen worden.... als dat het beoogde doel was, vind ik het alleen een beetje jammer dat dat via het instrument van het examen is gebeurd...
|
||
Door: Davika Foley
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
15:51 uur
Wat hebben jullie gedaan wanneer een leerling eerst met het volumepercentage rekent en daarna met het molair volume? *2 niet, *3 wel heb ik tot nu toe gedaan. |