Vraag 24

Antwoord:

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 11:47 uur (Bewerkt op: 20-05-2025 11:48)

Pff, natuurlijk is het minder zwart/wit dan ik in mijn hoofd had, gunstig qua puntjes voor mijn leerlingen. Mijn nieuwe overwegingen/reacties:

1. Voelt wel zo, maar technisch misschien niet...

2. Bij een eiwit moeten leerlingen snappen dat het niet simpelweg 100x hetzelfde monomeer achter elkaar geplakt is (à la een 'normaal' condensatiepolymeer), maar dat er sturing in de aminozuurvolgorde zit. Een subscript anders dan 1 suggereert dat er een blokje serine(achtige) eenheden na elkaar zit, de opgave vraagt om 'deze eenheid' (enkelvoud).

3 en 4. Laat ik het maar zo doen, dan wel alleen zonder subscript of subscript 1 (of n met de definitie n=1 erbij, maar die heb ik niet). Dan valt inderdaad wel te beargumenteren dat het een repeterende eenheid is en dat de blokhaken puur als gewoonte (zonder verdere betekenis) getekend zijn.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 13:45 uur

Bij mij wordt massaal de O tussen en P en de CH2 vergeten (en daarmee b3 niet gescoord). Herkenbaar?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 11:54 uur

@Ingo...dank voor je input. Hiermee is het voor mij ook weer helderder geworden. 

Door: Krijgsman | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 13:23 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 13:32)

eerste vraag: Ik heb leerlingen die de O/het zuurstofatoom tussen P en CH2 vergeten. Dat lijkt mij een dubbele fout die maar 1x aangerekend mag worden, toch? Want omdat die 'O' er niet staat, scoor je bolletje 1 niet, maar daardoor ook bolletje 3 niet. Met dezelfde fout....

tweede vraag: een leerling die een VEP op het N atoom van de peptidegroep vergeet, moet daar dan formeel een formele lading bij? ;-) Of 'snappen we' dat die N dan neutraal is?

derde vraag: ik kwam de mogelijkheid tegen waarbij de O van PO3 gekoppeld werd aan de O van Serine. P kreeg dan 2 x 2 BEP naar beide O atomen, 1x 1BEP naar het 3e O atoom en 1x VEP op P zelf, formele lading op P was 2- (kan geen plaatje zetten). Wat doe je daarmee?

Hoe zien jullie dit?

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 19:46 uur

Wat betreft de vergeten O. Als je hem niet tekent dan kun je ook de vrije elektronenparen niet tekenen. Lijkt me voldoende voor *1. *2 staat daar los van. *3 wordt gemist, want de structuur is niet compleet. Zo heb ik het beoordeeld.*1 voor een P met covalentie 5 en niet bindende e-paren voor de structuur die getekend is.