Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:42 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bert Keegstra | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 19:38 uur

Moeten voor b2 atomen/ionen expliciet genoemd worden, of mag (metaal) deeltjes ook?

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 20:41 uur

Ik reken deeltjes ook goed.

Moleculen reken ik fout.

Door: Kliphuis | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 20:48 uur

Heeft iemand enig idee, waarom de vrije elektronen in het antwoordmodel niet worden genoemd?

In de eerste opdracht wordt gevraagd naar de metaalbinding. Leerlingen leren dat die worden gevormd door de vrije elektronen. Het lijkt mij dan logisch dat je in het vervolg van het antwoord het ook over elektronen hebt.

Door: Reinier Maasman | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 21:13 uur

Is een antwoord als, Bij een hogere temperatuur is de afstand tussen de atomen groter waardoor het staal beter vervormbaar is, goed of fout voor *2?

Door: Doolaard | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 21:45 uur

Het gebruik van het woord deeltjes ipv atomen of ionen is niet op microniveau. Schroefjes en moertjes bij de ijzerboer zijn ook deeltjes....
Er kan niet worden doorgeredeneerd met de vrije elektronen, omdat het sneller bewegen van elektronen m.i. geen enkele invloed heeft op de vervormbaarheid van een metaal.

Door: Beens | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 22:24 uur

@Reinier. Het is in mijn ogen goed echter er moet wel een begrip uit de micro(redenatie) inzitten. Dat ziet hier m.i. niet in dus het 2e bolletje niet gescoord.

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 08:52 uur

Deeltjes is een algemeen geaccepteerde formulering op microniveau, denk aan "vrij beweebare, geladen deeltjes". We hebben hier het niet over boutjes en moertjes (wat ik persoonlijk ook nooit deeltjes zou noemen, maar onderdelen). Ik reken het goed.

Moleculen uiteraard fout (en helaas moet ik dat nogal eens toepassen...).

Door: Annemieke te Lintum | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 09:17 uur

mijn leerlingen antwoorden: 

de deeltjes/atomen krijgen meer ruimte. dit is een gevolg van de snelheid.. het laatste bolletje niet scoren of wel?

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 09:47 uur

De discussie over meer afstand vind ik ook interessant. Vooralsnog heb ik alles zonder beweging fout gerekend, om het antwoordmodel te volgen, maar ik ben benieuwd wat we vinden...

Door: Loes Vermeij | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 10:21 uur

Ik kom ook veel antwoorden tegen over verder van elkaar? Lijkt me wel micro, maar als ze beweren dat het naar de gas fase gaat, indirect meestal, teken ik het fout.

Als de lln zeggen, makkelijker bewegen, gaat dat eigenlijk over de afstand, maar mag dat goed gerekend worden?