Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:42 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Cheyenne Feijen | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 19:51 uur

Bij de opmerkingen staat. Indien pictogram 6 of 9 (Binas) dit goed rekenen. Gaat dit dan alleen om bolletje 1 of ook de uitleg die ze er bij hebben gegeven?

Door: Bert Keegstra | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 20:37 uur

Bij b2 hou ik de beschrijving uit het beoordelingsmodel aan

Door: Reinier Maasman | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 21:17 uur

Beitsvloeistof is bijtend. Is dat goed voor *2? Beide tabellen worden gebruikt. In de vraag staat namelijk niet dat de samenstelling van de beitsvloeistof moet worden beschreven, terwijl dat volgens het CV wel de bedoeling is.

Door: Bert Keegstra | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 22:17 uur

Volgens mij moet zoutzuur genoemd worden voor b2

Door: Janine Beelen-van Driel Krol | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 09:29 uur

In Science Data staat bij het symbool bijtend: kan bijtend zijn voor metalen, dat is precies van toepassing op deze situatie. Is dat genoeg voor bol 2?

Door: Mariëtte van Eck | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 09:54 uur

De formuleringen bij bol 2 suggereren dat zoutzuur, of het zure karakter van de oplossing onderdeel moeten zijn voor bol 2. Hoewel bijtend begrijpelijk is, zou ik het toch niet voldoende vinden voor bol 2

Door: Gertien Smits | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 10:58 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 10:59)

Ik heb (HCl is) (een) bijtend(e stof) vooralsnog niet goedgerekend (Binas gebruikers). Maar wel "gemarkeerd" voor mezelf, in afwachting van de discussie. Veel leerlingen benoemen dat HCl bijtend is, zonder zoutzuur te noemen, en zonder de lage pH/H+ ionen te benoemen. 

Bijtend voor metalen vind ik ingewikkeld in dit geval, het moet tenslotte bijtend zijn voor het metaaloxide in deze context.

Door: Mijke Burger | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 14:47 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 15:10)

In de vraag staat dat de leerlingen tabel 96A én B moeten gebruiken. Welke informatie worden ze dan geacht uit 96A te halen? Daar staat bij zoutzuur dat deze stof bijtend is, dus ik snap dat leerlingen dat opschrijven. Het wordt dan heel lastig om te zien of leerlingen dit uit hun Binas hebben gehaald of op basis van de tekst.

Het woord bijtend wordt overigens niet genoemd in de tekst. 

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 25 mei 2025, 10:33 uur

In het correctiemodel staan bij bolletje 2 alleen verwijzingen naar HCl in oplossing. Leerlingen moeten dus volgens het correctiemodel de link leggen tussen de stóf in de oplossing en de fase van die stof. Er ontwijkt ook niet zomaar HCl als gas uit zoutzuur, tenzij zeer hoge concentratie. Zonder aanvulling op correctiemodel of afspraak na de examenbesprekingen lijkt het mij dus dat "het bevat HCl en dat is bijtend" sowieso onjuist is. Een leerling die zegt dat er HCl kan ontwijken en dat dat (gas) bijtend is, vind ik een groter probleem (neig naar goed). 

Door: Mijke Burger | Datum: Zondag 25 mei 2025, 13:28 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 15:42)

Dat is volgens mij precies het probleem van deze vraag, als een leerling zoutzuur opzoekt in 96A zonder dat expliciet te vermelden heeft deze leerling wel degelijk door dat het dus een oplossing betreft. De leerling zoekt deze stof op en geeft aan dat deze bijtend is, vervolgens zoekt leerling het bijbehorende gevarenpictogram op en licht toe waarom deze gekozen is. Het is geen leg uit vraag, maar een 'zoek op in Binas' vraag met toelichting.

Als een leerling aangeeft dat het een sterk zuur is/H+ bevat en daar een picto bij zoekt heeft de leerling tabel 96A toch niet gebruikt? Ik vind het lastig dat in de vraag zo expliciet vermeld staat dat beide tabellen nodig zijn en het dus ook logisch dat leerling daar het woord 'bijtend' uit halen. 

edit: Ik bedoel dus niet de lln die zeggen HCL=bijtend, maar leerlingen die aangeven dat de beitsvloeistof bijtend is.