Vraag 02

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 25 mei 2025, 15:30 uur

" Er ontwijkt ook niet zomaar HCl als gas uit zoutzuur, tenzij zeer hoge concentratie."  Dit is niet waar. Oké, misschien niet heel veel, maar qua bewering gewoon niet waar.

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 25 mei 2025, 15:43 uur

Ik heb een leerling die zegt zoiets als : "5, want het is bijtend voor metalen want het haalt ijzeroxide weg"...Dat vind ik niet een afdoende redenering.

Maar......wat als hij nou gezegd had "het is corrosief, want het is bijtend voor metalen"  of "het is corrosief, want het reageert met metalen"...dan heeft deze leerling toch gezien reactie 1 helemaal gelijk?

Daarbij hebben ze hier ook praktijkervaring mee, met de reactiesnelheidspractica met Mg en Fe.. 

Door: Mijke Burger | Datum: Zondag 25 mei 2025, 16:26 uur

Ja dat vind ik dus eigenlijk ook. Alleen heeft deze leerling de reactie gebruikt ipv Binas tabel 96A (opdracht in vraag).

Echter staan in het cv ook voorbeelden waarbij die Binas tabel niet gebruikt hoeft te worden (het is een zuur/bevat H+). Ik snap dat ze het inzicht willen dat de vloeistof opgelost HCl bevat, alleen toetsen ze dat toch ook al bij de reactievergelijking (immers H+ en Cl-). Wat mij betreft vragen ze hier niet wat ze graag willen horen.