Vraag 05

Antwoord:

Door: Janine Beelen-van Driel Krol | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 10:21 uur

Eens dat het streng is, maar je kunt bol 3 alleen scoren bij de juiste formules.

Door: Gertien Smits | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:02 uur

Helaas is de algemene regel 1 fout niet 2x aanrekenen niet geldig als het expliciet anders in het antwoordmodel staat, zoals meestal bij reactievergelijkingen met "uitsluitend de juiste formules".

Door: Mieke | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:02 uur

@Mariëtte, omdat bol 3 alleen te scoren bij uitsluitend de juiste formules voor en na de pijl

Door: Mariëtte van Eck | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 13:14 uur

@Mieke, check. Ik was even in de war. Had het geinterpreteerd als het 2e punt/2e bol.

Door: Jouke Sjollema | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 14:19 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 14:39)

@Reinier

Fe2+ (aq) + 4 Cl- (aq) + 2 H(aq) --> FeCl2 (s) + 2 HCl (g)

Het is lastig, omdat het eigenlijk twee losse reacties zijn die tegelijk gebeuren. Hier is de indampvergelijking van ijzer(II)chloride wel in zo klein mogelijke coefficienten, maar in het deel van het "indampen" van zoutzuur zijn de coefficienten verdubbeld. Mijns inziens zijn het dan niet zulke klein mogelijke gehele getallen, omdat van de coefficienten van Cl-, H+ en HCl er nog eentje af kan.

Door: Luc Bonten | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 15:04 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 15:06)

@Jouke:

zijn inderdaad 2 losse reacties, die in een onbekende verhouding optreden. De vraag om dit in één reactievergelijking weer te geven is daarmee dus eigenlijk onzin. Een verhouding 1:1 is net zo arbitrair als 1:2, dus vandaar dat ik iedere verhouding goed heb gerekend. Een andere verhouding voldoet trouwens prima aan het bolletjesmodel.

(in werkelijkheid had bij mij maar één leerling een andere verhouding dan 1:1)

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 25 mei 2025, 10:39 uur

Ik vind het vooral gek dat ze vragen om de twee reacties in één reactievergelijking, wat voor sommige leerlingen best wat extra vraagtekens oproept, en vervolgens moet je twee aparte volgens de opmerking ook goedrekenen. Dat lijkt mij juist de reden dat dit een 3-puntsvraag is. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 25 mei 2025, 19:47 uur

Wat ik moeilijk vind, is : is een elementbalans ook een ladingbalans? Ik heb nu gedaan van wel. Kan ook van niet doen, maar dan moet er in ieder geval achteraf nog een punt af bij de volgende reactievergelijking:

Of hoeft dat niet?

2Fe2+(aq) + 5Cl-(aq) + H+(aq) --> 2FeCl2(s) + HCl(g)

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Maandag 26 mei 2025, 08:22 uur

Deze vergelijking is toch gewoon goed (tenminste, als we de lijn volgen dat de verhouding tussen beide reacties niet vastgelegd is). Voor en na de pijl beide neutraal, elementbalans klopt en de toestandsaanduidingen ook.

Door: Krijgsman | Datum: Maandag 26 mei 2025, 10:01 uur

Er staat nergens in het bolletjesmodel dat coëfficiënten zo laag mogelijk moeten. Dat 'doen we altijd wel', maar omdat je hier met 2 reacties in 1 vergelijking zit, vind ik dit wat onzinnig, Dus hier zijn meerdere antwoorden goed, ook die van jou, @wouter den Boer