Vraag 08 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:44 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Luc Bonten
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
09:14 uur
In R2 worden vaste stofdeeltjes verwijderd uit een gas-/vloeistofstroom. Een geschikte methode hiervoor is dan ook filtreren (zeker als de vaste stofdeeltjes klein zijn). Dan zou "deeltjesgrootte" ook een goed antwoord zijn, toch? |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
09:32 uur
Het voorbeeld antwoord, kookpunt, is toch heel vreemd??? Een kookpunt van een zout? Fe2O3 heeft voor zover ik kan nagaan (heb niet àlle thermodynamica boeken opgengeslaten moet ik eerlijk bekennen maar toch) niet eens een kookpunt. Hoe vaak moeten we helaas een antwoord als dit wel niet fout rekenen, als een leerling kretologie toepast en kookpunt roept, terwijl alle stoffen nog vast zijn.... dat wordt dus weer een stukje "bijsluiter" schrijven voor dit examen in later jaren als het als oefenexamen gebruikt wordt. Leerlingen van nu zijn er wel blij mee denk ik.. lekker soepel, kretologie en weinig echt scheikundig inzicht gevraagd. Deeltjesgrootte is helaas geen stofeigenschap... je kan "roestpoeder" zo fijn malen als je maar wil.. |
||
Door: Corine Stoppelenburg
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
10:12 uur
@Schaareman, het gaat in de omschrijving na stap 3 toch om het feit dat de ionen R2 verlaten als HCl-gas, waardoor dit afgescheiden wordt van Fe2O3. Dat wijst leerlingen in de richting van kookpunt? |
||
Door: Loes Vermeij
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
10:28 uur
@ schaareman, ik snap waarom deeltjesgrote geen stofeigenschap is, maar hoe leer jij het in klas 3 bij filtreren dan? Ik denk dat het wel zo in de boeken staat. Dus dat is wat de lln onthouden. |
||
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
10:49 uur
We leren ze inderdaad dat filtreren op basis is van deeltjesgrootte, maar we moeten ze ook leren dat dat geen echte stofeigenschap is..... dat is nu eenmaal wat het is. Niet alles valt eenduidig in een model te "proppen". Dat maakt scheikunde ook zo lastig voor leerlingen; sommige zaken hangen echt af van de context en soms zelfs van de context van de vraag... Dus ik reken deeltjesgrootte fout, tenzij er maandag bij de bespreking iets anders wordt gezegd, of als er een aanvulling komt uiteraard. |
||
Door: Loes Vermeij
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
13:10 uur
@ Schaareman, dank, maar dit vid ik altijd zelf heel lastig, omdat je dit zelf eigenlijk alleen maar scherp krijgt met een examen. Tenminste zo werkt het voor mij. In deze vraag is deeltjesgrote toch sowieso fout omdat er helemaal niet gefiltreerd wordt. |
||
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
13:52 uur
Meestal vermijd ik (realiseer ik me, nu ik er over nadenk (na moet denken..)) de term STOFeigenschap bij filtreren en heb het dan alleen over de eigenschap.... Zoals gezegd, blijft lastig. Maar we vertellen ze in de 3e ook vaak dat alle stoffen uit moleculen bestaan.... |
||
Door: Jouke Sjollema
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
15:04 uur
Eens met Schaareman. De bovenbouw is er ook om de nuances aan te brengen in de algemene scheikundevorming van de onderbouw. Dus op het niveau van een eindexamen zijn moleculen in een metaal echt fout en deeltjesgrootte is geen stofeigenschap. |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
15:53 uur
Leuk is dat als je je vergist hebt en je hebt de producten van reactie 2 willen scheiden...je op ook deze antwoorden uitkomt. Maar enkel niet op kookpunt, maar ja... |
||
Door: Henneke
|
Datum:
Zaterdag
24
mei
2025,
16:09 uur
Vraag aangezien kookpunt goed wordt gerekend wat dan te doen met smeltpunt. Vanuit leerling veel logischer omdat deze Fe2O3 als een zout herkent. Misschien straks iets voor de maandagdiscussie??? |