Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
10:32 uur
Ik vind smeltpunt niet goed, want de scheiding gaat erom dat er stoffen als gas worden afgevoerd. Staan wat mij betreft genoeg hints voor in de opgave ("hier verdampt nog meer water", "verlaten R2 als HCl-gas", de fase-aanduiding in de reactievergelijking). De opmerking lijkt toe te staan dat leerlingen het ontstaan van de suspensie ook als het 'scheidingsmoment' mogen zien, dan gaat het om het niet-oplossen van het ijzeroxide, maar ik zie geen stap of logica waar het smeltpunt bepalend zou zijn. |
||
Door: Crielaard
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
17:49 uur
Probleem zit m erin dat er in de opgave staat "hier verdampt nog meer water". Uitblokschema blijkt dat het kennelijk om AL het water gaat (want alleen Fe2O3 verlaat R2 aan onderkant). In dat opzicht is het raar dat dichtheid en oplosbaarheid goedgerekend mogen worden... wat betreft filtreren: bij scheiden van suspensies (wat het hier niet is), is dat een mogelijkheid. Er wordt echter niet gevraagd naar hoe het mengsel gescheiden kan worden, maar naar een stofeigenschap op basis waarvan dit mengsel gescheiden wordt. Dat maakt de hele discussie of je deeltjesgrootte nou wel of niet fout mag rekenen als stofeigenschap dus m.i. volledig overbodig... |
||
Door: Crielaard
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
17:54 uur
Datzelfde geldt denk ik trouwens voor smeltpunt: als je boven 0 graden Celsius blijft is alleen Fe2O3 vast, en KUN je ze scheiden.... hier wordt echter onderscheid gemaakt in het verschil dat water en HCl al gasvorming zijn en ijzeroxide niet... |
||
Door: Schaareman
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
09:55 uur
@Crielaard Dat is inderdaad de manier waarop je m moet aanvliegen, dan is kookpunt ook voor mij wat duidelijker te verhapstukken en deeltjesgrootte eenduidig fout. Dank. Soms heb ik even wat hulp nodig bij duiding van examenvragen... |