Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:50 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 20:47 uur

Ik merk dat mijn leerlingen behoorlijk in de war raken door het woord 'structuurisomeer'. Nu vraag ik me af of ik op de Havo die term überhaupt heb uitgelegd. Volgens mij heb ik het op de Havo gewoon altijd over 'isomeren'. Ik kan het zo snel ook niet terugvinden in mijn methode (wel het gebruik van inderdaad alleen het woord isomeer). De syllabus rept er in zijn geheel niet over. Toch wel jammer.

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 10:13 uur

Ik ben dus niet de enige die het gebruik van (opeens) structuurisomeer vreemd vind.... ik dacht al dat ik iets gemist had, maar als het ook niet in de syllabus staat...

Op VWO uiteraard prima, maar hier kan het alleen maar voor verwarring zorgen...

Door: Corne Mol | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:13 uur

Gelukkig al twee collega's die het ook opvalt. Bij het zelf maken zat ik ook al te denken van volgens mij wordt dit niet gebruikt en is erg verwarrend. Ga nu kijken hoe ze ermee zijn omgegaan!!

Door: Linda Tonen | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:28 uur

Het staat wel in de syllabus, op pagina 15 helemaal onderaan, als enige vorm van isomerie voor havo-leerilngen. Chemie overal spreekt over "structuurisomerie of isomerie".

Door: Inge Roos | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:56 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 12:01)

Tjee, dat heb ik dus gemist!

Ik zal het in mijn lessen gaan aanpassen, dat duidelijker aan te geven. Ik heb net het boek van 4Havo van Nova in detail bekeken, en zie dat er daar inderdaad ook over structuurisomeren wordt gesproken in de uitleg. In de opgaven gaat het dan weer alleen over isomeren. Verwarrend hoor.

En toch vind ik het stom dat het er zo patsboem neergezet wordt. Waarom dan het woord (structuur) niet tussen haakjes?

Door: Janine Beelen-van Driel Krol | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 14:06 uur

Eens ik noem het op de havo ook altijd isomeren en geen structuurisomeren. Er zijn nu leerlingen die denken dat de structuurformule hetzelfde is en de molecuulformule anders. Dat is jammer en duidt op weinig begrip.

Door: Erik Graafmans | Datum: Zondag 25 mei 2025, 16:46 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 16:47)

Eens met Inge Roos,

Ja wordt wel vermeld, in syllabus en in de theorie in de boeken maar in alle vragen en oefeningen die ze daarna krijgen wordt altijd alleen isomeren gebruikt.

Verwarrend en vervelemd voor de leerlingen was beter geweest met (structuur)isomeren.

In veel antwoorden was te merken dat het verwarring bracht.

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Maandag 26 mei 2025, 11:55 uur

Dit vind ik naast heel verwarrend ook heel irritant. Het maakt me boos.

Bijna niemand gebruikt in de lessen op de Havo het woordt 'structuurisomeren', maar altijd 'isomeren'.

Je kunt rustig een klacht indienen, dan krijg je ongetwijfeld als antwoord 'het staat in de syllabus'. Duh......

Vervolgens gaan wij dat als docenten in onze lessen zo noemen, om deze fout in de toekomst te voorkomen.

Ik vind het net zo irrittant als ooit met de vraag naar eutrofiëring. Niemand die dat noemde in de scheikundelessen, alleen in de biologielessen.

Maar ja, het stond in de syllabus, dus ze mochten het vragen.... Ineens verscheen het in de nieuwe drukken van de boeken en gaat iedere docent het noemen.

Het gaat er toch om dat leerlingen het begrijpen? Ze hadden 'structuur' toch tussen haakjes kunnen zetten?

Door: François Bakker | Datum: Maandag 26 mei 2025, 19:26 uur

De term structuurisomeren levert bij mijn leerlngen ook verwarring op.

Door: Annemarie Sluis | Datum: Dinsdag 27 mei 2025, 23:16 uur

Ook bij mijn leerlingen veel verwarring door structuur-isomeren. Zonder structuur- was het een gemakkelijke vraag voor de meeste leerlingen, maar nu proberen ze zelf iets te bedenken om structuur- te verklaren en dat gaat dus vaak fout.  Ik zal het vanaf nu benadrukken in de les, maar daar hebben deze leerlingen helaas niets meer aan.