VWO Natuurkunde 2026-1 Algemeen |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
14
april
2026,
22:05 uur
Noteer hier uw vraag, opmerking of reactie |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Hutjens
|
Datum:
Maandag
11
mei
2026,
23:30 uur
Eerste reactie van leerlingen is dat ze te weinig tijd hadden en het examen erg moeilijk vonden. |
||
|
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
00:21 uur
Bij mijn leerlingen dezelfde reactie. Lang en pittig. Zelfs de sterke leerlingen zaten tot het eind waren niet happy na het examen. De vragen waren m.i. of heel makkelijk of erg pittig. Weinig er tussenin. Er moest ook weer veel secuur gelezen worden, om een beetje duidelijk te hebben wat er gevraagd werd. Pittige contexten inderdaad. Weinig recht-toe-recht-aan vragen. In vergelijking met de examens van de afgelopen jaren, vond ik het een pittig examen. Ook veel "toon dit aan" of leg uit (met een berekening) i.p.v. gewoon "bereken". Zelf ben ik er ook lang mee bezig geweest. Met uitgebreidere antwoorden was ik ook bijna 3 uur bezig (thuis aan de keukentafel, that is). Als mijn antwoorden beknopt waren geweest, had het me waarschijnlijk alsnog wel een goede 2 uur gekost. |
||
|
Door: Saarloos
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
08:05 uur
Het viel mij op dat bijna al onze leerlingen de volledige tijd nodig hadden. |
||
|
Door: Ivan Vermeulen
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
09:36 uur
Bij mij op school waren alle leerlingen tot het eind bezig met het examen. Afgelopen jaren was er altijd wel 10 tot 20% van de leerlingen eerder klaar. Zelf was ik met netjes uitwerken ook maar krap een halfuur eerder klaar. Daarnaast was het veel leeswerk en moest er ook nauwkeurig gelezen worden om helder te krijgen wat er precies gevraagd werd. Ook een aantal onderwerpen kwamen maar heel summier aan bod. Krachten en de wetten van Newton vrijwel niet en straling/radioactieve stoffen ook heel beperkt. Ook geen herkenbare contexten als geluid of hemelmechanica... Kortom, best een lang examen, veel leeswerk en veel nieuwe contexten. |
||
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
09:40 uur
Ik vond het als natuurkundige een schitterend examen. Hele mooie contexten. Ik heb echt wat geleerd! Vanuit leerlingperspectief sluit ik mij wel aan bij het hierboven geschrevene. Wat mij verder opvalt is dat er veel denkstappen nodig zijn om punten te halen. Bijvoorbeeld vraag 23. Er is wel eens een examen geweest waarbij 1. Gebruik E=hc/lambda, 2. Opzoeken h en c, 3. Omrekenen eV naar J en 4. Completeren, de puntenverdeling was. Bij vraag 23 zijn al die stappen in twee puntonderdelen ondergebracht, met nog een extra derde punt puur op inzicht erbij. Ik had liever gehad dat dit een 4pt-vraag was. Ander voorbeeld: Vraag 24. Ik vind dit eerder een 3pt-vraag, waarbij het opzoeken van de halveringdikte wat mij betreft wel een apart punt had mogen zijn. |
||
|
Door: Kerssies
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
10:15 uur
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Te lang en te moeilijk voor de meeste leerlingen. Van de 57 kandidaten was er één eerder klaar. De rest allemaal tot het einde gebleven en dan niet om het nog eens te controleren maar hard aan het werk. |
||
|
Door: Maaike van Egmond
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
10:22 uur
Ik sluit me aan met wat er eerder is gescheven. Alle lln hebben tot het eind gezeten en ik hoorde van meerdere lln dat ze niet alle vragen hebben kunnen maken. Er zijn gistermiddag ook al wat tranen gevloeid. Voor veel leerlingen was dit het eerste examen en dan is dit geen fijne start. |
||
|
Door: Saarloos
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
10:40 uur
Eens met Wouter. Leuk om zelf te maken! Nu ik begonnen ben met nakijken valt me op dat relatief veel leerlingen opgaven overslaan en later nog proberen te maken en daarin duidelijk in tijdnood komen. |
||
|
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
14:34 uur
Zelfde hier, zelf vond ik het leuke vragen, veel nieuwe dingen opgestoken, maar leerlingen vonden vooral de Cepheïden en de vlinder dramatisch. De start ging vaak wel, op wat onhandige formuleringen in de vraagstelling na, de laatste opgave was ook goed te doen, maar het middendeel was erg lastig. Lastige context, veel leeswerk en terugbladeren naar eerdere informatie. Alle leerlingen zonder extra tijd zaten tot het einde, en ook degenen met extra tijd hebben bijna alle tijd gebruikt. Ben heel benieuwd naar de N-term. |
||
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
08:32 uur
Het verslag van de landelijke examenbespreking staat online. Zie https://nvon.nl/examen/examen-2026-1-vwo-natuurkunde
|
||