Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
11:26 uur
@De Groot Dat klopt, dit is aangepast. Het gaat om 'de overeenkomstige waarde'. In veel gevallen is dat een waarde uit de opgave of uit Binas. Maar als die waarde eerst op een andere manier berekend of bepaald moest worden en dat fout is gegaan, hoeft het niet per se de juiste waarde te zijn. Als in die eerdere berekening of bepaling binnen dezelfde vraag een fout al is afgestraft, hoeft die hier niet nogmaals te worden afgestraft. In praktijk gaat het vooral om situaties waarin meerdere waarden voor een grootheid genoemd worden. Bijvoorbeeld bij rendementsberekeningen: Gebruik van η = Enut/Ein vereist dan dat je op zijn minst voor één van beide energieën de juiste energiesoort invult. |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
17:54 uur
(Bewerkt op: 19-05-2026 17:54)
Behalve dat leerlingen bij vrijwel elke vraag goed moesten nadenken wat precies de bedoeling is, werden ze bovendien een aantal keren zelfs op het verkeerde been gezet:
Qua moeilijkheidsgraad houd ik wel van een hoge ondergrens, maar de vragen moeten wel duidelijk zijn. Persoonlijk vond ik het een mooi examen om zelf te maken, maar het examen is niet voor docenten bedoeld. Het was mooi geweest als er minder leesvaardigheid getoetst werd, en als leerlingen hun natuurkundige vaardigheden mochten tonen onder minder tijdsdruk. Er zaten vaak een boel vaardigheden gepropt in een klein aantal punten waardoor het examen te lang bleek voor velen, terwijl op voorhand 76 punten een normale lengte van de scoreschaal leek. Zelfs de beste leerlingen hebben vaak de volledige tijd nodig zag ik de afgelopen jaren. Het zou mooi zijn om de leerlingen wat meer de mogelijkheid te geven om hun inzichten te toetsen, denk ik.
|
||
|
Door: Herman van Dijk
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
09:10 uur
@ Geert: goed verwoord en helemaal mee eens. Met name het feit dat afgelopen jaren bijna *alle* leerlingen tot het einde blijven zitten geeft te denken. |
||
|
Door: Matthijs Toussaint
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
21:36 uur
Ik ben er doorheen... Een zware bevalling. Met N=1 scoren mijn beste leerlingen die normaal boven de 8 scoren een mager 7tje met 46 - 50 punten. High score is 55 punten. Slagingspercentage... 45% en gemiddeld een 5.2... |
||