Vraag 06

Vraag 06

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:35 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 01:05 uur

Als een leerling meteen opschrijft:

1/2 mvb2 - 1/2 mve2 = Frem s

Levert dat dan meteen de eerste twee deelscores op?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 07:38 uur

Ja, waarom niet? Gebruik van de gewenste formules blijkt hier duidelijk uit.

Door: Jaco van Gorkom | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 09:02 uur (Bewerkt op: 12-05-2026 09:03)

De zinsnede dat "de kinetische energie ... zo geleidelijk mogelijk moet worden omgezet" pakt hier ongelukkig uit. Een enkele leerling begint daardoor met dEk / dt = constant. Begrijpelijk, want zo zou ik die zin ook opvatten (lees: dat staat er ook). Als je eenmaal op het verkeerde spoor zit wordt de opgave wel lastiger natuurlijk...

Door: de Groot | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 09:26 uur

ik heb een aantal lln die schrijven ΔEk meteen als 1/2mv2 zonder te zeggen dat veind = 0. Ik neig om het 1e punt niet te geven.

Door: Martijn van Aken | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 14:45 uur (Bewerkt op: 12-05-2026 14:45)

Tja, of je ziet het dat ze het impliciet gedaan hebben :-)
Hoewel ik het wel een zeer ruim bemeten vraag vind qua punten.

Door: Ivan Vermeulen | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 16:11 uur

Het blijft een beetje lastig beoordelen of de leerling het echt begrepen heeft. 

Bijvoorbeeld als antwoord:

Ek=1/2·m·v2

m·s·a=1/2·m·v2

a=m·v2/2·m·s

a=v2/2·s

Door: Faas | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 23:35 uur (Bewerkt op: 12-05-2026 23:36)

0,5mv^2=mgh met g=a en h=s dan volgt snel a=v^2/2s. Wat kan ik hiermee? Ik vind het wel creatief bedacht.

Of is het teveel naar het antwoord toe geredeneerd?

Door: Hans Kramer | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 09:38 uur

Is het antwoordmodel wel juist? De horizontale remkracht verricht immers negatieve arbeid (Wrem = - Frem*s)  waardoor het - teken wegvalt.

Door: Anita Driessen | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 13:20 uur

Deze kan ook afgeleid worden kijkend naar het vermogen - ze worden op dit spoor gezet door de dEk/dt te doen. Als je deze gelijk stelt aan het vermogen als resulterende arbeid/t  krijg je mv22t=Fresvgem en dan met Fres=ma en vgem=s/t kom je er ook. Mooie alternatieve aanpak wat mij betreft.

Door: Hutjens | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 18:04 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 18:07)

Een leerling heeft netjes en consequent met minnen gewerkt en komt daardoor op het antwoord: a = - vb^2/2s
Het antwoordmodel zegt dan, dus de vertraging is a = + vb^2/2s
Die denkstap maakt de leerling niet. Zij zegt dat je een positieve waarde krijgt als je v negatief invult, waarbij v voor vb staat. Dat is niet het geval, dus dan zou ik zeggen, geen completeerpunt (of ben ik dan te streng?).

Wat ik hier jammer aan vind is dat er genoeg leerlingen zijn die gewoon opschrijven: m . a . s = 1/2 m . vb^2 zonder te benoemen waarom er geen - meer staat en die dan gewoon prima op het antwoord uit komen, terwijl een leerling die het goed probeert, zichzelf op het einde vastwerkt...

Maar... bij methode 2 is het antwoordmodel niet consequent. Daar staat: De horizontale vertraging tijdens het afremmen is gelijk aan a = dvx/dt. Volgens mij moet dat dan zijn: a = - dvx/dt. 
"Met vx,eind = 0 en vx,begin = vb volgt hieruit ax = vb/dt." --> Hier heeft het correctiemodel wel de - gebruikt, zodat we nu spreken over een vertraging ax. Maar dan klopt de zin ervoor dus niet.