Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
10:41 uur
(Bewerkt op: 21-05-2026 11:14)
Ik heb leerlingen altijd geleerd dat je de energievergelijking opstelt met alle relevante energiesoorten links en rechts van het =-teken. Links voor de beginsituatie, rechts voor eindsituatie. Daarna vereenvoudigen door energiesoorten weg te strepen die aan het begin of eind 0 zijn. Dan houd je over Ek,begin = W,eind Nergens dus een delta of v,eind = 0. Daarom schrijven veel leerlingen niet expliciet de formule van bol 1 op. Het is natuurkundig juist wat ze doen en dan vind ik het raar om dat punt niet te geven.f Analoog aan opgave 1: daar staan de delta's bij 'inzicht dat' en mag het dus impliciet. |
||
|
Door: Mark Havermans
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
15:33 uur
(Bewerkt op: 22-05-2026 15:34)
Niet eens met deze redenering. Ten eerste staat bij bol 1 niet een gevraagd inzicht maar een gebruik van en 2e, de Δ wordt gevraagd, deze staat niet tussen haakjes dus je kunt die niet wegmoffelen. Een leerling dient dus volgens cv érgens te laten zien dat arbeid gelijk is aan het verschil tussen twee kin. energieën. |
||
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
23:33 uur
Ja, ik denk het inderdaad ook wel. Die 4 punten zijn ook wel makkelijk te verdienen natuurlijk. |
||