Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Pieter Lukey
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
10:45 uur
(Bewerkt op: 16-05-2026 10:49)
Nog 1 opmerking over de twee draden discussie. Wat voor mij normaal is is dat de weerstand van de meetsnoeren wordt vergeleken met de weerstand van het apparaat waaraan je wilt meten. Dan kan het belangrijk zijn dat de weerstand van de beide meetsnoeren samen kleiner is dan de weerstand van het apparaat. Ik heb nooit gehoord dat de weerstand van de meetsnoeren met de nauwkeurigheid van de weerstand van het apparaat moet worden vergeleken. Waarom zou dat voor leerlingen een normale denkstap moeten zijn? Terwijl de tekst van de vraag rekenen aan 1 draad toestaat?
|
||
|
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
12:23 uur
Aanvulling wat betreft de discussie over 1 of 2 draden: Op pagina 10, bij vraag 8 moet de volgende opmerking worden toegevoegd: Opmerking Als de kandidaat de weerstand van één draad heeft berekend kan het scorepunt voor completeren van de berekening nog behaald worden. |
||
|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
14:21 uur
Als een leerling zegt dat de onnauwkeurigheid in een weerstand 1% is (dat zou afgeleid kunnen worden uit de tabel met kleurcodes van weerstanden) en aangeeft dat de onnauwkeurigheid 0,6 is en daarom dat de berekende weerstand kleiner is. (Er zijn meerdere leerlingen die dit doen merk ik) Mag dit gezien worden als een acceptabel alternatief voor bol 1? Het verschil is minimaal en het is ook niet fysisch heel onjuist. Of is dit een geval jammer, maar helaas? |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
17:02 uur
De kleurcode is toch helemaal niet te zien op het plaatje? |
||
|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
23:48 uur
Nee, maar je kunt wel zien dat de hoogste nauwkeurigheid 1% is. Kan me voorstellen dat leerlingen dat dan aannemen. Ik heb 3-4 leerlingen die met 1% te voorschijn komen. Kan bijna geen toeval zijn. Daarbij is het verschil minimaal met de genoemde 0,5. Vandaar mijn vraag. Zeker ook gezien alle argumenten die hier al genoemd zijn. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
08:36 uur
Als ze het zo expliciet opschrijven, is dat volgens mij een acceptabele alternatieve methode. Gewoon die 1% gokken vind ik wat mager. |
||
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
21:50 uur
Ik ben al een aantal keer tegengekomen dat leerlingen zeggen dat de weerstand van de snoeren 'verder achter de komma' zit dan hoe de waarde van de weerstand is opgegeven. "De weerstand is met 0 decimalen gegeven en de weerstand van de snoeren minimaal in 1." Is dat een acceptabel alternatief voor bol 1? |
||