Vraag 13 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:37 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: de Groot
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
10:57 uur
een ll stelt C = 1,5.10-14. Hiermee rekent hij terug naar a = 0,81. dat is toch bolletje 3 en 4 |
||
|
Door: Pruim
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
11:45 uur
De Groot: Als een leerling STELT dat C = 1,5.10^-14 en daarmee de steilheid a uitrekent, heeft de lln nog niet bolletje 4. |
||
|
Door: Jean-Pierre de Bont
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
14:25 uur
ik heb een leerling die bij het eerste deel de gegeven formule omschrijft naar a = ... en dan coordinaten van een punt invult én voor C 1,5.10^-14. Die komt uit op 0,77. Buiten de marge natuurlijk, maar kan ik een deelscorepiunt geven? |
||
|
Door: Igor Scheepens
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
15:45 uur
@Jean-Pierre de Bont, volgens mij niet aangezien het dan een cirkelredenering wordt als vervolgens de waarde van C wordt aangetoond met die waarde van voor a. Enige optie die ik mogelijk zie is die voor completeren van de bepaling van a en significantie, maar aangezien de waarde niet binnen de marge valt kan dit punt ook niet worden gegeven. |
||
|
Door: Rick Vooys
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
17:46 uur
kandidaat: benoemt dat a het richtingscoefficient is en gaat een poging doen, maar door grove afleesfout een hele verkeerde a (bijvoorbeeld 2.1) Of kan bol 4 niet omdat je een getalswaarde moet aantonen en dat is niet gelukt, dus kom je niet op dat getalletje dan kan je bol 4 nooit halen? 'rekenfout' is immers bij bol 2 al afgestraft, dus dubbel straffen vind ik zowat. |
||
|
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
17:47 uur
kandidaat: benoemt dat a het richtingscoefficient is en gaat een poging doen, maar door grove afleesfout een hele verkeerde a (bijvoorbeeld 2.1) Of kan bol 4 niet omdat je een getalswaarde moet aantonen en dat is niet gelukt, dus kom je niet op dat getalletje dan kan je bol 4 nooit halen? 'rekenfout' is immers bij bol 2 al afgestraft, dus dubbel straffen vind ik zowat, zeker omdat het wel de kandidaat wel duidelijk is wat er moest gebeuren |
||
|
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
18:06 uur
is er een foutmarge voor bepalen van C? of komt er eigenlijk altijd wel 1.5 e-14 uit op 2 sig... heb iemand die op 1.8e-14 afkomt met volgens mij wel aardig aflezen, zelfde punt gekozen als bij bepalen helling en dat kwam op 0.80 dus binnen marge uit. |
||
|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
20:50 uur
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Als iemand voor a een foute waarde vindt en daar gewoon consequent C mee berekend en die is anders, mag je dan gewoon bol 3 en 4 geven? Lijkt me eigenlijk wel logisch namelijk. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
21:27 uur
Completeren kan gewoon als je foutloos doorwerkt met een fout tussenresultaat. Normaal gesproken is er maar één completeerpunt, maar bij dit soort dubbele vragen start je bij het tweede streepje met een schone lei. |
||
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
17:21 uur
Inderdaad, een leerling mag consequent op een niet kloppende C uitkomen. Hij mag alleen niet aan het eind van zijn antwoord zetten = 1,5*10^-14 W m^-2, om te doen alsof het antwoord uitkomt op waar het moet uitkomen. Dat 'manifesteren' kost wel bol 4. |
||