Vraag 08 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
14:16 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
10:55 uur
Het viel me op det het CV niet expliciet ingaat op de O-atomen aan het begin en einde van de keten. Het voorbeeld geeft links ~ en rechts -O~. Het model letterlijk lezend kijk je bij *2 alleen naar het einde, de ~. Stel dat leerlingen beide O-atomen aan het uiteinde tekenen, of juist weglaten, waar reken je dat aan? Of is dat in dit geval niet fout? |
||
|
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
11:26 uur
(Bewerkt op: 20-05-2026 11:27)
Verliest een leerling het eerste bolletje, het derde bolletje of geen punten wanneer de orientatie van de O aan C4 verkeerd is? |
||
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
11:47 uur
Hoi Arjan, een correct einde staat toch bij bolletje 3? Of begrijp ik je vraag niet... |
||
|
Door: Acampo
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
11:54 uur
@Rembrandt de Wit, deze vraag heb ik ook en ook moet de carboxylgroep in structuurformule? |
||
|
Door: de Haan
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
13:04 uur
(Bewerkt op: 20-05-2026 13:07)
de zuurgroep uitgetekend denk ik zeker. @Arjen, ik denk dat de einde links en rechts moet kloppen, dus OF een O links en een wiebeltje rechts OF O rechts met wiebeltje links. (zoals in de voorbeelden) |
||
|
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
13:05 uur
@de Haan: De orientatie is beide keren hetzelfde. De ring is omgedraaid. |
||
|
Door: Yaro Shelomov
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
13:43 uur
Er staat "de ruimtelijke notatie die ook in je informatieboek wordt gehanteerd". Dan is COOH toch helemaal goed? |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
14:17 uur
@de Haan: dat denk ik ook. Maar voorgaande jaren was het CV daar veel explicieter in, dacht ik. Ik ga het niet goed rekenen. Was meer een opmerking richting CV, eigenlijk. |
||
|
Door: Marieke Bode
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
14:31 uur
(Bewerkt op: 20-05-2026 14:40)
Bij het typen van mijn vraag snap ik ondertussen het antwoord al. Maar ik was in de war door de oriëntatie van de O aan C1. Moeten de andere O's niet ook de juiste oriëntatie hebben? |
||
|
Door: Dennis Lensveld
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
18:32 uur
(Bewerkt op: 20-05-2026 18:33)
Dit jaar geef ik geen les aan 6V, dus ik weet niet of het onderstaande een probleem heeft opgeleverd voor leerlingen, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening hierover.
In de tekst boven vraag 8 wordt de term "carboxylgroep" gebruikt. Uit de syllabus kan ik niet opmaken dat leerlingen deze term moeten kennen. (Het enige dat er staat is dat "in een structuurformule een COOH groep (carboxyl) herkend moet worden". Sfeer M1 - lid 13). De methode die op mijn school gebruikt wordt, is NOVA en in het hoofdstuk over organische chemie (4 VWO) komt de term carboxylgroep niet voor. Zelf gebruik ik ook altijd de term "carbonzure groep" als het over een COOH groep gaat.
Dus: mag door de examenmakers eigenlijk wel verwacht worden dat leerlingen de term carboxylgroep kennen? Of zou het idee zijn: "ook al kennen ze de term carboxylgroep niet, dan kan m.b.v. Binas tabel 66D toch afgeleid worden dat het om een zuurgroep gaat, omdat in deze tabel het voorvoegsel "carboxy" (zonder l dus) vermeld staat"?
|
||