Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
15:11 uur
Ik zou dat met die verdikte streep ook wel erg flauw vinden, ook al hadden ze ook in Science Data gestaan. Verder: ik vind -COOH ook fout (moet uitgetekend), stop alle oriëntaties in *1, daar gaat het erom dat het de (basis)structuur van het galacturonzuur moet zijn, maar stop een extra of missende -O- op de uiteinden in *3. Dat is naar mijn idee namelijk geen fout in de ringstructuur, maar een fout in het koppelen daarvan. |
||
|
Door: Belgraver
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
15:23 uur
(Bewerkt op: 21-05-2026 15:34)
Wat een pluiswerk.... Even een review zoals ik het nu denk te begrijpen met jullie hulp: 1e punt: alle ruimtelijke orientatie van de twee ringen 2e punt: carboxyl hoeven leerlingen niet te weten, veel doen dat wel goed. Maar COOH-notatie is fout want dat mag niet in structuurformules 3e punt: ~.....-O-.....O~ of ~O.......-O-.......~ orientatie niet beoordelen want dat zat al in 1e (Een vraag over: wat als er een 1,1 koppeling wordt gemaakt? Met keurig de tilde op een andere OH-groep (geen bio in pakket): valt dat onder "juiste koppeling" en hoe moet deze NT-kandidaat dat weten? Ik reken het maar goed geloof ik. Gelukkig is het er maar 1. Edit: beter lezen... staat in de tekst.)
|
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
21:45 uur
Beetje te letterlijk misschien, maar *1 gaat over de ruimtelijke oriëntatie van C1. Wordt de oriëntatie van C4 wel beoordeeld? En zo ja, waar? Formeel hoef je er niet op te letten en dan is voorbeeldantwoord 1 met de tweede ring niet geroteerd maar met C4 naar beneden georienteerd dus gewoon goed ... Beetje zelfde verhaal als met *3. Formeel is ~C...C~ goed en ~O...O~ ook. Vreemd dat het CV dit dan weer niet expliciteerd. |
||
|
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
22:05 uur
@Arjan van Ginneken. De uiteinden moeten zo zijn dat het einde precies moet aansluiten aan het begin, zoals het in het midden ook gebeurt. Dus of je links ~O-C en en rechts -C~, of links ~C- en rechts C-O~ maakt niet uit. Maar als er geen O op een uiteinde staat, sluit het op die plek niet goed aan. Vergelijk met een weergave als [-O-CH2-CH2-]n . De formule binnen de haken moet volledig zijn, alle atomen weergeven. |
||
|
Door: Zeilstra
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
17:25 uur
tocht maar twee opmerkingen: Mijn leerlingen kunnen prima een carbonzuurgroep uittekenen. Echter door de binas waar de ~CH2OH groep ook niet uitgetekend staat worden ze op het verkeerde been gezet en hebben vele -COOH genoteerd. Ook gebruik ik de methode NOVA. Zelf gebruik ik in de les de term carbonzuurgroep. Carboxyl niet. Dus er zijn bij mijn leerlingen heel weinig pt gescoord. |
||
|
Door: Jeroen van Leeuwen
|
Datum:
Zondag
24
mei
2026,
14:03 uur
Een leerling die niet de verkorte notatie van de ringstructuren in de BiNaS heeft gebruikt, maar alle C-tjes heeft ingetekend..... maar dan de ontbrekende H-tjes vergeten natuurlijk...én verkeerde orientatie C1 Schaar ik allemaal maar onder bol 1 vanwege 'ringstructuren', |
||
|
Door: Evers
|
Datum:
Zondag
24
mei
2026,
16:09 uur
(Bewerkt op: 24-05-2026 16:10)
Ik heb mijn exemplaar van ScienceData er ook maar even bijgepakt en zie in tabel 13.1.d op p159 de structuur van glucuronzuur met een niet uitgeschreven COOH-groep. Leerlingen die de COOH-groep niet uitschrijven, gebruiken dus dezelfde ruimtelijke notatie.... Ik heb het ook aan de examenlijn gemeld. |
||