Experts maken zich grote zorgen over de staat van de bodem: het gehalte aan organische stof op de akkers en weiden daalt al jaren en daarmee ook de kwaliteit van het bodemleven. Het gebruik van compost kan de bodem verbeteren. Onderzoek aan compost kan leerlingen een rijk beeld geven van het leven in de bodem.
Vlak onder onze voeten ligt een ecosysteem dat we misschien wel het minste kennen: de bodem. Leerlingen kunnen er zo tegen aan kijken: “De bodem is saai en bestaat uit korreltjes zand of klei met vieze beestjes en rottend spul ertussen”. Ze missen dan het beeld van de bodem als een fabriek die op volle toeren draait. Ze zien het werk van de reducenten in de bodem niet en kunnen daarom kringlopen zoals die van koolstof niet sluiten.
Compost onderzoeken is een goed begin voor een beter zicht op de bodem; het is makkelijk de klas in te brengen en het geeft leerlingen letterlijk een levend beeld van de ondergrondse rijkdom. Het kan eenvoudig beginnen, en vervolgens uitmonden in heel complexe vragen.
Leerlingen- en docentmateriaal
In de bij dit artikel horende bijlages zijn te vinden:
Twee artikelen van Hanneke Drijver-de Haas uit afkomstig uit het vakblad Niche 1994 die nog goed bruikbaar zijn.
rond planten leven,
organismen in een ecosysteem,