Deze opdracht bevat aanwijzingen voor het maken van toetsen van ecologische begrippen in het veld. Dat kan in een stadspark zijn, in een botanische tuin of in een stukje natuur in de buurt. Er wordt daarbij aandacht besteed aan de voorbereiding, de uitvoering en de beoordeling van veldtoetsen in de bovenbouw.
Het leerlingen- en docentenmateriaal bestaat uit documenten die bij de organisatie, bij het bedenken van de inhoud en bij de voorbereiding van leerlingen op de veldtoets door Gee van Duin (Cartesius Lyceum in Amsterdam) en Mark Koren (Cals College in Nieuwegein) gemaakt en gebruikt zijn. Deze voorbeelden kunnen zorgen voor inspiratie bij het opstellen van een veldtoets in de eigen schoolomgeving. Wanneer je over een volledige toets zou willen beschikken kun je contact met één van hen opnemen.
Leerling en docentenmateriaal
Waar moet je allemaal aan denken wanneer je in het veld wilt gaan toetsen? Dit is hier onder elkaar gezet. Cursief aangegeven staan de documenten die bij dit artikel zijn te downloaden.
Organisatie op school en het ontwerpen van de veldwerk toets
Je kunt inspiratie voor toetsvragen opdoen bij de paragrafen 6.1 natuurbeleving, 6.2 leerlingen maken een safari, 6.3 een boom adopteren, 6.4 de vele kanten van een boom 6.6 vergaan: over compost en bodem in de les 7.3 veldwerk met onkruid 7.4 jouw beurt: leg het uit
Voorbereiding van leerlingen op het doen van een toets in een park of een Botanische Tuin
Organisatie op de dag van de excursie
Afronding