Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 6.7 Ecologie toetsen in het veld.

6 maart

Deze opdracht bevat aanwijzingen voor het maken van toetsen van ecologische begrippen in het veld. Dat kan in een stadspark zijn, in een botanische tuin of in een stukje natuur in de buurt. Er wordt daarbij aandacht besteed aan de voorbereiding, de uitvoering en de beoordeling van veldtoetsen in de bovenbouw.

Vorige Volgende

Het leerlingen- en docentenmateriaal bestaat uit documenten die bij de organisatie, bij het bedenken van de inhoud en bij de voorbereiding van leerlingen op de veldtoets door Gee van Duin (Cartesius Lyceum in Amsterdam) en Mark Koren (Cals College in Nieuwegein) gemaakt en gebruikt zijn. Deze voorbeelden kunnen zorgen voor inspiratie bij het opstellen van een veldtoets in de eigen schoolomgeving. Wanneer je over een volledige toets zou willen beschikken kun je contact met één van hen opnemen.

Leerling en docentenmateriaal

Waar moet je allemaal aan denken wanneer je in het veld wilt gaan toetsen? Dit is hier onder elkaar gezet. Cursief aangegeven staan de documenten die bij dit artikel zijn te downloaden.

Organisatie op school en het ontwerpen van de veldwerk toets

  • Overleg in sectie en doelen bepalen / wat is  de samenhang met de rest van het programma / concrete mogelijkheden onderzoeken/taken verdelen bij voorbereiding en uitvoering:
    • Draaiboek veldwerktoets Hortus
    • Draaiboek veldwerktoets Westerpark
  • Keuze voor een plaats maken en wensen en mogelijkheden met bijvoorbeeld de beheerder van een park of onderwijsverantwoordelijke van een botanische tuin bespreken.
  • Overleggen met de schoolleiding.
  • Informatie voor en afspraken met ouders maken..
  • Denken aan veiligheid en back-up plan bij extreme regen.
  • Samenstellen van de toets:
    • Ecologische veldwerkconcepten (zie ook boek pagina 213/214)
    • Vragen uit veldwerktoetsen Hortus
    • Vragen uit veldwerktoetsen Westerpark

Je kunt inspiratie voor toetsvragen opdoen bij de paragrafen 6.1 natuurbeleving, 6.2 leerlingen maken een safari, 6.3 een boom adopteren, 6.4 de vele kanten van een boom 6.6 vergaan: over compost en bodem in de les 7.3 veldwerk met onkruid 7.4 jouw beurt: leg het uit

Voorbereiding van leerlingen op het doen van een toets in een park of een Botanische Tuin

  • Veldwerkbegrippenlijst:
    • Veldtoets begrippenlijst voor leerlingen met verwijzing naar boek, BINAS en Bioplek
  • Mail aan leerlingen over toets en organisatie:
    • Mail aan leerlingen
  • Afspraken over manier van werken (in groepjes met dezelfde of verschillende opdrachten):
    • Groepsindeling met verschillende opdrachten
  • Leerlingen kennis laten maken met een terrein in de periode voorafgaande aan de toets en oefenen met ecologisch kijken:
    • Verkenningsexcursie
    • Veldtoets voorbeeldvragen voor leerlingen
    • Oefenvragen botanische tuinen

Organisatie op de dag van de excursie

  • Route veldtoets:
    • Route Hortus,
    • Route Westerpark
  • Opdrachten op verschillende punten:
    • Foto van vragen in het veld
    • Tekst: vragen in het veld

 

Afronding

  • Feedback via leerlingen en docenten:
    • Voorbeeld: veldtoets exit poll

6.7.1.1-Draaiboek-veldwerktoets-Hortus.docx 6.7.1.2-Draaiboek-veldwerktoets-Westerpark.docx 6.7.1.3-Lijst-veldwerk-concepten.docx 6.7.1.4-vragen-veldwerktoets-Hortus.docx 6.7.1.5-Vragen-veldwerktoets-Westerpark.docx 6.7.2.1-Veldtoets-begrippenlijst-voor-lln.docx 6.7.2.2-Mail-aan-lln-over-organisatie-en-voorbeeldvragen.docx 6.7.2.3-Groepsindeling-Hortustoets.docx 6.7.2.4-Voorbeeld-verkenningsexcursie-Westerpark.doc 6.7.2.5-Veldtoets-voorbeeldvragen.docx 6.7.2.6-Oefenvragen-Botanische-Tuinen-toets.docx 6.7.3.1-route-Hortus-Amsterdam.jpg 6.7.3.2-route-Westerpark.png 6.7.3.3-foto-vragen-in-het-veld.JPG 6.7.3.4-tekst-vragen-om-op-te-hangen.docx exit-poll-Hortustoets.docx
Leswerk