Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 7.4 Jouw beurt: leg het uit!

4 februari • Els de Hullu

Ken je dat? Je staat in de natuur met een groepje leerlingen of studenten en de meesten zien ‘niets’. Een enkeling wel, die ziet van alles; hij/zij herkent verschillende soorten
 en kan ecologische concepten in het veld benoemen.
 Hoe overbrug je dergelijke grote verschillen in kennis? Met deze leuke werkvorm delen leerlingen kennis en ervaringen op een speelse manier.

Vorige Volgende

Leerlingen gaan in een stukje (half-)natuur aan de slag om ecologische concepten die ze kennen ook daadwerkelijk in het veld te herkennen en in beeld vast te leggen of beeldend uit te laten leggen. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld concepten gebruiken die genoemd staan in de lijst met veldwerkbegrippen op de bladzijdes 213 en 214 in Ecologie leren & onderwijzen; check wel van tevoren de haalbaarheid om ‘begrippen te vinden’!

Voor de onderbouw of in het vmbo kun je leerlingen in tweetallen vragen om te ‘jagen’ op een begrip en hen de opdracht geven om er met hun telefoon een foto van te maken; dus bijvoorbeeld een foto van een mier bij het begrip biotische factor. Wanneer de leerlingen een goed voorbeeld denken te hebben gevonden, komen ze bij de docent terug om dit te laten checken en een kaartje met een volgend begrip te ontvangen. Wie vindt de meeste?

Voor de bovenbouw deel je de opdrachtkaartjes met concepten ook uit aan tweetallen (zie de beschrijving in Ecologie leren & onderwijzen bladzijde 168+169). Bovenbouwleerlingen vertellen hun klasgenoten wat en waar ze gevonden hebben. Bij de uitleg over het concept worden de eisen ten aanzien van de wijze, waarop dat moet gebeuren, steeds hoger (zie ‘levels’ zoals aangegeven op bladzijde 169).

 

Docentmateriaal

In de bij dit artikel te downloaden bijlage is een voorbeeld van een opdrachtkaartje te vinden

7.4-opdrachtkaartjes-jouw-beurt.docx
Leswerk