Genetica in beweging, hoofdstuk 6, Mendelgenetica

23 januari • Marijke Domis, Mieke Kapteijn, Clasien Lever-de Vries

Hoofdstuk 6 in het boek 'Genetica in beweging' beschrijft een aantal leeractiviteiten om te oefenen met (de symbolen voor) genen en allelen in relatie met de meiose, de bevruchting en het geno- en fenotype.

Vorige Volgende

Het begrip recombinatie wordt in de eerste opdracht in het boek op een speelse manier aangeleerd. Leerlingen zien met eigen ogen op organsimeniveau dat recombinatie heeft plaatsgevonden. Hoe variatie ontstaat en wat de kans is op bepaalde genotypes en fenotypes bij de nakomelingen kan vervolgens worden berekend aan de hand van verschillende kruisingsopgaven. Het verschil tussen autosomale en heterosomale overerving komt aan de orde, evenals de wijze waarop gekoppelde eigenschappen overerven. Bij alle opdrachten uit het boek hoort materiaal dat in dit artikel bij de documenten op de website te vinden is.

6.1.1_knipblad-en-tabel-reebops.pdf 6.1.2_leerlinginstructie-De-familie-Reebop.pdf 6.2.1_Reebop-practicum-onderbouw.pdf 6.3.1_leerlinginstructie_alternatieve-IVF.pdf 6.3.2_invultabel-alternatieve-IVF.pdf 6.3.3._tabel-dominant-recessief.pdf 6.3.4_allelenkaartjes.pdf 6.4.1_leerlinginstructie-jojoen-met-genetica.pdf 6.5.1_leerlinginstructie-kleurenblindheid-meisjes.pdf 6.5.2_knipbladen-met-genotypen-van-geslachtscellen.pdf 6.5.3_verzamelstaat-kruising-I-of-II.pdf 6.6_kruisingsvraagstukken.pdf 6_links-bronnen-voor-hoofdstuk-6.pdf 6a_links-en-bronnen.pdf
Leswerk