Bij de hoge temperatuur die optreedt in verbrandingsmotoren reageert stikstof uit de lucht met zuurstof tot de stikstofoxiden NO en NO2. Dit mengsel, dat bekend is onder de afkorting NOx, is schadelijk voor het milieu. Het bevordert het ontstaan van smog en kan reageren tot salpeterzuur. Vandaar dat de overheid, de industrie en ook het wegtransport en de binnenscheepvaart er van alles aan doen die uitstoot te verminderen. Die inspanningen hebben geleid tot een nieuw werkwoord: denoxen. De kern hiervan is de stikstofoxiden te laten reageren met ammoniak of, minder schadelijk, met een oplossing van ureum, CO(NH2)2.
De beschrijving van deze demo staat in het boek ShowdeChemie2.
Aanvullingen op M12 Verwijderen van stikstofoxiden
Toelichting op gebruik van koper bij de bereiding van stikstofdioxide
Onze bron (Blume) verhit loodnitraat om aan stikstofdioxide te komen. Proefontwikkelaar Jaap van Schravendijk koos voor koper omdat hij de zouten daarvan minder giftig achtte. (Terzijde: in een telefoongesprek heeft een waterzuiveraar hem ooit medegedeeld dat de grootste koperbelasting van Amsterdams rioolwater niet komt van vuurwerk (wat Jaap dacht) of van daken van monumentale gebouwen, maar van afslijpsel van de bovenleidingen van trams.). Koper is wel schrikbarend duur, maar je hebt maar weinig nodig en je kunt overgebleven koperkrullen opnieuw gebruiken.
Gasmeetspuit
Bij Nodig moet worden toegevoegd: gasmeetspuit.
De tester (Marco Metselaar) gebruikte een heel grote gasmeetspuit (100 mL). Een kleinere kan ook. Met de volle grote spuit (100 mL) kon Marco de proef wel zes keer uitvoeren.
Marco bereidde ammoniakgas door een beetje ammonia (25%) te verwarmen in een kolf en het ammoniakgas op te vangen in een andere kolf.
Extra foto’s
Deze zijn (met toelichting) te vinden in de bijlage M12_extra foto’s
Link: Denoxtechnologie (DNT)
http://www.de-nox.com/technology.htm
Site van een bedrijf dat aan de industrie apparatuur levert voor de reductie van NOx.
Link: Technologie voor zuivering van uitlaatgassen
www.febiac.be/public/content.aspx?FID=589
Dit artikel is gepubliceerd door FEBIAC, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie.