Showdefysica2 demo A11, Lijnen lopen

15 december • Leo te Brinke • conceptcartoon: Angelique Schetters-Dekkers

Een sneller en beter begrip van de samenhang tussen een beweging en de abstracte weergave ervan is sinds de computer mogelijk. Met behulp van een ultrasone sensor kunnen de grafieken al op het scherm verschijnen terwijl de beweging nog gaande is.

Vorige Volgende

Ooit was de transfer van bewegingen naar grafieken en omgekeerd voorbehouden aan leerlingen met het nodige abstracte/wiskundige denkvermogen. Een experiment waarbij een beweging werd vertaald in een plaats- of snelheidsgrafiek met behulp van een tijdtikker of stroboscoopfoto duurde – inclusief uitwerking – al gauw een heel lesuur.

Sinds de computer meedoet is dat anders: met behulp van een ultrasone sensor kunnen de grafieken al op het scherm verschijnen terwijl de beweging nog gaande is. Dit nodigt uit tot experimenten waarbij de leerling zelf het bewegende voorwerp is. Daarbij openbaart zich een woud van mogelijkheden.

Het resultaat is een sneller en beter begrip van de samenhang tussen een beweging en de abstracte weergave daarvan.

De beschrijving van deze demo staat in het boek Showdefysica2.

 

Aanvullingen

Link naar de PHET-simulatie calculus-grapher van Colorado University:

https://phet.colorado.edu/nl/simulation/legacy/calculus-grapher.

Deze app kan ook worden gedownload en dan afgespeeld.

 

Bijlage: conceptcartoon voor de discussie over de vraag:

Bij wat voor beweging krijg je zo’n grafiek?

A11_LtB07_conceptcartoon.pdf
Leswerk