Showdefysica2 demo A13, De gloeiende augurk

12 december • Kirsten Stadermann

De gloeiende augurk vormt een mooi startpunt om de werkwijze bij een eigen onderzoek te illustreren. Waarnemen, vragen stellen, experimenten plannen, conclusies trekken: uw leerlingen smullen ervan!

Zodra leerlingen een eigen onderzoek moeten gaan doen en daarvoor een plan moeten maken, merk je hoe lastig de vaardigheid ’onderzoeken’ eigenlijk is. Zorgvuldig waarnemen, op onderzoekbare ideeën komen, vragen stellen, experimenten plannen en uitvoeren, conclusies trekken, toepassingen bedenken. De demonstratie ’de gloeiende augurk’ boeit de leerlingen enorm en vormt een mooi startpunt om de werkwijze bij natuurkundig onderzoeken te illustreren. Leer je zo natuurkunde doen? Het is in ieder geval een mooi startpunt voor het eigen onderzoek. De leerlingen smullen ervan en augurkenfoto’s worden in de gangen uitgewisseld.

De beschrijving van deze demo staat in het boek Showdefysica2.

Bijlage: proefbeschrijving in Showdechemie (2008) in demo K4, De lichtgevende augurk

A13_K4-De-lichtgevende-augurk-p.-51-52-Showdechemie.pdf
Leswerk