In de toekomst zal Nederland in de zomer steeds vaker te kampen krijgen met droogte. De beschikbaarheid van voldoende zoet water voor iedereen kan dan niet meer altijd gegarandeerd worden. Volgens de verdringingsreeks staan waterveiligheid en natuur voorop, gevolgd door de nutsbedrijven voor drinkwater en energie. Als derde komen de kapitaalintensieve gewassen in beeld samen met de behoefte aan proceswater in de industrie. De laagste categorie in deze prioritering bevat alles wat niet is genoemd en deze categorie wordt als eerste beperkt in het watergebruik.
De eerste les begint met een klassikale uitleg over aan- en afvoer van het water in Nederland, het verschil tussen winter en zomer (neerslag en verdamping), wie de grootverbruikers zijn en hoe Rijkswaterstaat de watervoorraden op peil houdt met behulp van de verdringingsreeks.
Het spel Waterwolven wordt in teams gespeeld. De docent is de spelleider en ieder team (van 1, 2 of 3) leerlingen krijgt een rol (missie) toebedeeld. De teams worden bij het spelen van hun rol aangestuurd door de spelleider. In de rol van de waterwolven probeert een team zoveel mogelijk water (in de vorm van waterfiches) te bemachtigen. De brave burgers/boeren moeten ondertussen ontdekken wie de waterwolven zijn. Aan het einde van het spel wordt door stemming aangegeven welk team het meest ‘verdacht’ wordt een waterwolf te zijn. In de nabespreking van het spel wordt bepaald welke grootverbruiker meer recht heeft op water dan een andere?
Het lesmateriaal voor deze leeractiviteit is aangeleverd door Bram Rosenbrand.
Extra informatie
Artikelen uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’
(In dit artikel bevindt zich ook een duidelijke afbeelding van de verdringingsreeks)
Leerling - en docentmateriaal
Het materiaal dat nodig is om de opdrachten uit te kunnen voeren, is in de bijlagen te vinden (zie hieronder).