Water gewoon bijzonder leeractiviteit 3.5: Rainproof. Elke druppel telt…’

20 mei • Clasien Lever-de Vries

Door klimaatverandering zijn er in ons land (en daarbuiten) steeds vaker perioden met hevige regenval, die tot overstromingen kunnen leiden en perioden met grote droogte waardoor een tekort aan water op allerlei gebieden kan ontstaan.

Regenwater, dat op daken valt, is relatief schoon. Het wordt vaak via goten en regenpijpen door de riolering afgevoerd. Het regenwater kan echter nog voor allerlei doeleinden worden gebruikt!

In stedelijk gebied is de bodem grotendeels verhard door de aanwezigheid van wegen, parkeerterreinen en betegelde tuinen; daardoor kan het regenwater maar voor een klein deel doorsijpelen in de bodem.

Vorige Volgende

Steeds vaker voorkomende ‘wolkbreuken’ zorgen ervoor dat water zich op straat ophoopt en dat kelders onderlopen. Het kost veel geld om de huidige rioolstelsels op deze weersextremen aan te passen. Beter is het om in de eigen omgeving maatregelen te treffen die zorgen dat het regenwater lokaal wordt vastgehouden, geborgen of anders wordt gebruikt. In deze leeractiviteit maken leerlingen een zelfgekozen omgeving meer rainproof.

Suggesties voor een vervolg

Leerlingen

  • voeren een (kleinschalig) project uit op school; ze leggen bijvoorbeeld een wadi of helofytenfilter aan op het schoolterrein, zie ter inspiratie: https://rietland.com/helofytenfilters-prinsentuin-geopend
  • berekenen de doorsnede van een bovengrondse afvoer, nodig om op een locatie het water van een stortbui af te voeren,
  • onderzoeken of de doorlaatbaarheid van de bodem-grondsoort geschikt is om infiltratiemaatregelen op die plaats daadwerkelijk toe te passen,
  • schrijven een projectvoorstel voor hun school, hun buurt, hun woonplaats

Leeractiviteit uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’

  • Leeractiviteit 3.3. De rol van water in de bodem – doorlaatbaarheid en opslag.

Extra informatie

Artikelen uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’

  • Marijke Domis - Hoos, ‘Natuurlijke waterzuivering. Helofytenfilter en waterharmonica’,
  • Bram Rosenbrand, ‘De bodem als spons. Grondwater en klimaatverandering’,
  • Huub Rijnaarts et al., ‘Zout waar het kan en zoet waar het moet. Overleven door aanpassen’,
  • Niko Wanders, ‘Het water zakt! Droogte verschijnt…’

Docentmateriaal

Het materiaal dat nodig is om de opdrachten uit te kunnen voeren, is in onderstaande bijlage te vinden.

3.5.1-Rainproof-Aanwijzingen-voor-docenten.docx
Leswerk