Begripsproblemen in de optica

R. Bouwens, G. Verkerk

De optica is een stuk zichtbare fysica. De natuurkundige werkmethode is gebaseerd op nauwkeurige waarneming, beschrijving en abstractie. De verschijnselen op het gebied van de optica zijn een ideaal voorbeeld om deze werkmethode aan te leren. Bij ontwikkeling van nieuwe leerprogramma's wordt de optica-leerstof minder belangrijk gevonden. Wat overblijft is echter weinig modern: gebaseerd op de abstracte aanpak van de HBS met gebruik van vlakke meetkunde. Leerlingen, ,zien" verschijnselen en houden dan hardnekkig vast aan hun voorstelling van zaken.

Met het idee dat het optica-onderwijs een betere aandacht zou moeten krijgen hebben wij enige, ,knelpunten" onderzocht. In dit artikel zetten we een aantal misvattingen van leerlingen op een rij.

Vorige Volgende
NVOX

NVOX 1988 • nummer 9 • bladzijde 361-363

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!