Een goed geformuleerd, juist antwoord bij scheikunde en biologie. Deel 1: analyseren

Talitha Visser, Gijs Ornée

In NVOX 2016, nr. 5 deden we verslag van ons onderzoek naar de taalvaardigheid van 4-havoleerlingen bij de vakken scheikunde en biologie. In het kader van de ontwikkeling van die taalvaardigheid hadden we het zogenaamde ‘Taalteken’ ontworpen, waardoor leerlingen hun antwoorden met minder taalfouten gingen formuleren. Dat was al een hele verbetering en het Taalteken werd op onze school bij alle vakken ingevoerd. Toch waren we nog niet tevreden. Alleen aandacht voor taal en formulering bleek niet voldoende om leerlingen inhoudelijk beter te leren formuleren. Daarom zijn we een nieuw onderzoek begonnen, waaruit een driedelige lessenreeks is gekomen waarbij leerlingen in verschillende stappen  redeneervaardigheden leren. In dit artikel beschrijven we het eerste deel van de lessenreeks.

NVOX

NVOX 2018 • nummer 5 • bladzijde 238-239

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!