Het KIKS-project - Kunstmatige Intelligentie, Klimaatverandering, Stomata
Natacha Gesquière, Francis Wyffels
Met KIKS willen we de leerlingen warm maken voor STEM en in het bijzonder voor informatica. We hopen het stereotype beeld van de wereldvreemde programmeur te doorbreken. Via het KIKS-project zien leerlingen dat het werk van exacte wetenschappers en de samenwerking tussen onderzoekers uit verschillende disciplines essentieel is voor een betere wereld. Bovendien streven we ernaar de leerlingen kritischer naar de gedigitaliseerde wereld te laten kijken. De doelgroep van het KIKS-project zijn leerlingen van de laatste twee jaar van het secundair onderwijs in België, in Nederland geschikt voor bij nlt, wiskunde B, wiskunde D en/of informatica.
Microfoto van deel van een blad van een eik. De huidmondjes op deze foto moeten geteld worden om de dichtheid van de huidmondjes te bepalen. Manueel is dat tellen een zeer tijdrovende bezigheid. Een diep neuraal netwerk voor beeldherkenning biedt hiervoor een oplossing. © Project iPlant UGent.
Een uitvergroot deel van de foto. Het neuraal netwerk mag andere cellen niet aanzien voor huidmondjes.
Hoe kijkt een computer naar een foto? De leerlingen ontdekken de betekenis van het RGB-kleursysteem en het gebruik van matrices bij digitale beelden. © imec Smart Education @ Schools KIKS.
Het diep neuraal netwerk waaraan microfoto’s worden gegeven van delen van bladeren van planten. Het eerste deel is een convolutioneel neuraal netwerk dat op zoek gaat naar patronen. In het tweede deel neemt het netwerk een beslissing: staat er op de foto een huidmondje of niet.
Vorige
Volgende
NVOX
NVOX 2020 • nummer 4 • bladzijde 178-179-180
Artikel lezen?
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in