Leerlingen activeren met radioactiviteit

Wilfred van Es

Activerende werkvormen zijn belangrijk en nuttig, maar vaak ontbreekt de tijd om een goede activerende werkvorm te maken. De werkvorm die ik in dit artikel beschrijf is er één met een hoog rendement, met een minimale inspanning van de docent wordt een flinke en goede inspanning van de leerlingen verkregen. Ik maakte hem voor mijn 6-vwo natuurkundeklas als voorbereiding op een examentoets over kernenergie en radioactiviteit. De opdracht over nucleaire ongevallen en incidenten die ik de leerlingen gaf werkte bijzonder goed en leidde tot vier mooie lessen waarin leerlingen echt zelf hard aan het werk gingen, in discussie gingen met elkaar en producten afleverden die weliswaar in kwaliteit enorm varieerden, maar waar met inzet aan was gewerkt. Deze producten toonden de bekende misconcepten rond radioactiviteit, maar ook een nieuw misconcept dat bij een deel van de klas leefde en waar ik me nog niet eerder bewust van was.

NVOX

NVOX 2014 • nummer 5 • bladzijde 218-219

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!