Leren door zelf modelleren: constructief en uitdagend onderwijs

René Westra, Elwin Savelsbergh, Koos Kortland, Gjalt Prins, Ad Mooldijk

Veel realistische verschijnselen in de biologie, scheikunde en natuurkunde zijn zo complex dat het moeilijk te begrijpen is hoe alle factoren op elkaar inwerken. Door zelf een computermodel te maken kunnen leerlingen sommige van die situaties wel met succes aanpakken. Met geschikte model -leersoftware is deze aanpak ook voor minder wiskundig ingestelde leerlingen haalbaar. Leerlingen en docenten vinden het bovendien een leuke manier van werken, zo blijkt uit de evaluatie op school. Er is onderwijsmateriaal beschikbaar voor een aantal onderwerpen uit de natuurkunde, scheikunde en biologie, en er zijn mogelijkheden om zelf hiermee aan de slag te gaan.

NVOX

NVOX 2002 • nummer 7 • bladzijde 331 - 335

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!