De mechanica in de vierde klas havo/vwo geldt als een moeilijk en niet erg boeiend onderdeel van de natuurkunde. Wel is er in de laatste twintig jaar veel verbeterd, getuige de demonstraties met luchtkussenbanen, de leerlingenproeven met wagentjes en tijdtikkers, de stroboscopische foto's in opgaven. Desondanks lijken veel leerlingen niet echt vertrouwd te raken met de mechanica, hoezeer ze ook vertrouwd zijn met allerlei bewegingen en krachten in situaties thuis, in het verkeer en in de sport. Naar onze mening vormen theorie en schoolproeven nog te veel een gesloten systeem, dat te weinig aansluit bij de buitenschoolse werkelijkheid. Wie die aansluiting bevorderen wil, kan in het PLON-thema Verkeer interessante mogelijkheden vinden. Een voorbeeld is de onlangs in dit blad beschreven windtunnelproef. In dit artikel bespreken we de achtergrond en de grote lijnen van het thema.
NVOX
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in