Practicum, wat hebben we (ervan) geleerd?
Peter Dekkers, Freek Pols, Ed van den Berg
Dertig jaar geleden verscheen in NVOX het artikel van Buning en Van den Berg: ‘Practicum, leren ze er wat?’ De kernboodschap: practica zouden veel leerzamer zijn als ze efficiënt op leren gericht waren. Dat artikel is nog altijd verplichte kost in de lerarenopleidingen. Maar is de boodschap nog actueel? Door de uitspraken van een leerlinge te analyseren, bespreken we opnieuw hoe je practica leerzamer kunt maken.
Figuur 2. De in 1994 gebruikte cartoon is nog steeds relevant: Leerlingen zijn wel eens bereid resultaten te veranderen zodat deze passen bij hun verwachtingen. Cartoon: Sidney Harris
Figuur 3. Een conceptcartoon kan leerlingen ondersteunen bij het vormen en formuleren van hun gedachten rond hun metingen: gaan zij door met meten aan een led?
Figuur 1. Een ingevulde Scientific Graphic Organiser (SGO) voor een natuurkunde practicum waarin leerlingen zelf moeten nadenken over de procedure. Let op het verschil tussen h en H.
Vorige
Volgende
NVOX
NVOX 2024 • nummer 10 • bladzijde 8-11
Artikel lezen?
Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in