Speciale relativiteitstheorie via dynamisch visualiseren

Michael Louwers, Lesley de Putter

Een nieuw concept uitleggen kan op vele manieren: de docent kiest uit een demonstratieproef, een klassengesprek, een presentatie, een filmpje, een onderzoekend leren opdracht en noem maar op. Dit alles afhankelijk van de groep, de eigen voorkeur, de ervaring en het soort concept. Tijdens de stages van de lerarenopleiding kwam ik achter een manier van uitleggen die ik nog niet eerder had ervaren of uitgeprobeerd. Ik noemde het ‘tekenend uitleggen’. Mijn mavoklassen waren enthousiast, dus ik besloot hiernaar mijn afstudeeronderzoek te doen (Louwers, 2018). Tekenend uitleggen bleek in de literatuur ‘dynamisch visualiseren’ te heten. De lat legde ik hoog: meten aan het effect van dynamisch visualiseren van concepten uit de speciale relativiteitstheorie in 5-vwo.  

Vorige Volgende
NVOX

NVOX 2018 • nummer 9 • bladzijde 490-491

Artikel lezen?

Dit artikel is alleen toegankelijk voor leden van NVON. Wil je verder lezen?
Log dan eerst in

Nog geen lid? Meld u aan!