Voorwoord: Coalities

Jan Jaap Wietsma

Het voorwoord van NVON-voorzitter Jan Jaap Wietsma: Coalities

Samenwerken is een sleutelwoord wanneer je ambities wilt realiseren.
De NVON met een paar duizend leden moet dat binnen en buiten de vereniging doen. Het is belangrijk dat we een vereniging zijn waar leraren, toa’s en opleiders elkaar vinden, uit meerdere vakken en schooltypen.
Er is groeiend besef dat goed onderwijs begint met degenen die het onderwijs geven. Hun betrokkenheid bij de inhoud van de lessen, en dus bij de ontwikkeling van examenprogramma’s en onderwijsdoelen, is langzamerhand normaal geworden. Het is bij de NVON relatief vanzelfsprekend om te denken in doorlopende leerlijnen en samenhang in het onderwijs. Dat benadrukken we bij de ontwikkeling van nieuwe examenprogramma’s die nu loopt. Het is ook relevant bij de ontwikkeling van kerndoelen voor onderbouw vo en primair onderwijs (onder andere Mens en Natuur) die na de zomer begint. De rol van vak- en beroepsverenigingen bij deze ontwikkeling is steeds meer vanzelfsprekend, en dat schept ook verplichtingen. We hebben met elkaar, ook als NVON, iets waar te maken.

Als je iets wilt bereiken moet je samenwerken. In april hield de vereniging van docenten Informatica en Informatiekunde (I en I) hun conferentie over Digitale Geletterdheid. Er is een ontwikkelteam aan de slag gegaan om hier kerndoelen voor te formuleren, die een plek moeten krijgen in onderbouw vo en basisonderwijs. Digitale geletterdheid is één van de basisvaardigheden, en moet een goede plek krijgen in het onderwijslandschap. De collega’s van I en I voelen zich verantwoordelijk voor dit leergebied. Tegelijk realiseren ze zich dat het verbonden is met alle terreinen van het onderwijs. Daarom is de samenwerking gezocht met andere vakverenigingen om een coalitie te vormen, met als doel digitale geletterdheid te verankeren in de praktijk van alle schoolvakken. Wanneer dit uitblijft, bestaat het risico dat er een losstaand schoolvak digitale geletterdheid opgetuigd wordt. Immers: kerndoelen moeten onderwezen worden.
De bèta-technische vakken zijn bij uitstek een context waarin gebruik van computers, programmeren en dataverwerking een plek heeft. Ik kan me science zonder devices niet meer voorstellen.

Coalities zijn ook nuttig om elkaar beter te leren kennen, en te ontdekken wat er in de onderwijspraktijk speelt. Voor de NVON sluit ik ook aan bij een samenwerkingsverband dat we STEM22 gedoopt hebben. Aanvankelijk bedoeld om de initiatieven rond subsidieaanvragen bij nationale groeifondsen, op elkaar af te stemmen. Inmiddels lopen er een paar succesvolle projecten rond Open Leermiddelen waar NVON hoofdaanvrager of mede-aanvrager is. De discussies die in de coalitie gevoerd worden maken ook duidelijk dat de organisaties die aan tafel zitten veel van elkaar kunnen leren over knelpunten in het bètaonderwijs en hoe die met projecten aangepakt kunnen worden. Maar het gaat ook over de visie op open leermiddelen, het belang van meten met computers, digitaal toetsen, samenwerken met vakcollega’s en een soepele uitwisseling van kennis en ervaring.

Door coalities te vormen staan we sterker. We kunnen beter laten zien wat we in het onderwijs in bèta-techniek doen en nodig hebben. We kunnen ook het werk van andere organisaties aan onze lespraktijk verbinden. Ondertussen gaat het gewone werk verder. De examenperiode is goeddeels achter de rug, voor de NVON traditioneel een drukke periode met examenbesprekingen. Het kerndoelenteam Mens en Natuur wordt gevormd. We zien uit naar een mooie zomerperiode om even afstand te kunnen nemen en nieuwe inspiratie te vinden voor het werk van elke dag, de vereniging en de coalities waar we bij betrokken zijn.

Jan Jaap Wietsma
Voorzitter NVON
Reacties naar: j.j.wietsma@nvon.nl

3_NVOX23_TDS_NR-6.pdf
NVOX

NVOX 2023 • nummer 6 • bladzijde 3