Minecraft: Education Edition

Waarom bouwen we nog bruggen van ijslolly-stokjes in de klas? In Minecraft kunnen leerlingen hier ook mee aan de slag in een wereld die ze waarschijnlijk al kennen en leuk vinden.

In Minecraft kun je alles maken. Het is een sandbox-game zonder duidelijk doel, waar de speler een eigen wereld kan bouwen van blokjes. De speler kan grondstoffen delven, deze omzetten tot nieuwe materialen en die vervolgens verwerken tot gebouwen en systemen. Zo zijn er in Minecraft veel digitale replica’s gemaakt, van de Eiffeltoren tot werkende computers bestaand uit eindeloos veel schakelingen die met veel tijd en ijver in elkaar zijn gezet. Hele steden worden er nagebouwd.

Inspelend op het populairste videospel aller tijden heeft Microsoft een onderwijsversie ontwikkeld voor de Minecraft-wereld. Als docent kun je werelden maken of inladen. Leerlingen kunnen er alleen of in groepjes aan de salg. Microsoft deelt direct bruikbare werelden en lessen, ingedeeld in allerlei vakken. De blokkenwereld is een prachtige plek om te rekenen met volumes. Er is een les over biodiversiteit, er zijn werelden waarbij je in het spel leert coderen of een wereld waarin je door levensgrote plantencellen kunt wandelen.

Niet alle lessen laten zich mooi doorvertalen in Minecraft. Er staat een aantal modules over bruggen bouwen onder het kopje science online. Die gaan voorbij aan de lesdoelen die normaal gesproken gekoppeld zijn aan dit onderwerp. Het is de bijvoorbeeld de bedoeling dat de klas in groepjes een brug over een ravijn bouwt. Per opdracht zijn er verschillende situaties, waar telkens een andere oplossing voor nodig is. Dit klinkt als een uitdagende opdracht: een brug over een ravijn bouwen dat lukt niet in een praktijklokaal. Maar de Minecraft-wereld kent geen zwaartekracht. Dat betekent dat alle blokken kunnen zweven in de lucht, behalve het zand. Leerlingen gaan op een (ongetwijfeld) leuke manier aan de slag met het onderwerp, maar voor het leren en demonstreren van statica-begrippen zullen de echte modellen op deze manier niet snel vervangen kunnen worden.

Misschien is de Minecraft-wereld niet de ideale omgeving om een brugconstructie te testen, dat betekent niet dat het spel helemaal geen plek in de klas verdient. De creatieve ruimte van het spel is eindeloos en kun je inzetten voor allerlei andere onderwerpen. Dit kun je doen met de lessen die online gedeeld worden door Minecraft en door collega's over heel de wereld. Maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag en materiaal ontwikkelen dat perfect aansluit bij het lesprogramma IRL. Het spel heeft veel mogelijkheden, maar is tegelijkertijd heel laagdrempelig om mee te beginnen. Het kost een leerling en de docent niet veel tijd om het spelprincipe onder de knie te krijgen.

In de Education Edition vind je extra gereedschappen om een les mee in elkaar te zetten die je niet in de normale versie van Minecraft vindt; zoals panelen om instructies te plaatsen in het veld (chalkboards). Zo kunnen spelers de instructie krijgen die zij nodig hebben. Je kunt NPC's (non-player characters, aangestuurd door de computer) in het leven roepen die leerlingen tips kunnen geven of hen bijvoorbeeld kunnen verwijzen naar een site over het onderwerp. Verder is er voor leerlingen de mogelijkheid om hun voortgang en resultaten in het spel vast te leggen met een camera. In “Classroom Mode” kun je tijdens de les de leerlingen zien, chatten en kun je als docent je leerlingen teleporteren naar waar je ze nodig hebt.

Geef je al les in Minecraft? Heb je tips of voorbeelden die je wilt delen? Laat Terugkoppeling weten hoe het gaat.

De immense getallen van Minecraft
In 2009 lanceerde Mjong de eerste versie van Minecraft

Er zijn 200 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd

140 miljoen mensen spelen geregeld Minecraft

De oppervlakte van de Minecraftwereld  is 3 600 000 000 000 000m2

De oppervlakte van de aarde is 510 000 000 000m2.

 

Minecraft.pdf
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2021 • nummer 4 • bladzijde 28