Van meubel tot meesterstuk

Isa Jorritsma

Toen Jerke een studie begon aan het hbo, drong het tot hem door dat hij eigenlijk helemaal niet blij werd waar hij mee bezig was. Hij ging veel liever aan de slag met zijn handen. Daarom begon Jerke met de opleiding Meubelmaker / (Scheeps)interieurbouwer aan het Hout-en Meubilerings College (HMC). Hier heeft hij de uitdaging gevonden die hem goed ligt.

Vorige Volgende

Van alles uitproberen

Vanaf het begin van de opleiding Meubelmaker/(scheeps)Interieurbouwer steken studenten de handen uit de mouwen om meubels en interieur te bouwen. Aanvankelijk hebben sommige studenten misschien meer ervaring dan anderen, maar dit wordt tijdens de eerste jaren van de opleiding vanzelf rechtgetrokken, omdat er veel aandacht wordt besteed aan het ontdekken van materialen, gereedschappen en machines. Voordat Jerke aan de opleiding begon, wist hij nog niet wat hij kon verwachten en of de opleiding uitdagend genoeg voor hem zou zijn. Uiteindelijk merkte hij dat er genoeg vrijheid is om zelf op zoek te gaan naar de uitdaging die hij nodig heeft: “Er is bij het HMC veel ruimte om uitdaging in een project te zoeken door moeilijkere technieken of verbindingen toe te passen.” Tijdens het bouwen van een project is er altijd een mogelijkheid om extra machines te ontdekken, zoals de lasersnijder, 3D-printer of een CNC-machine.

Fouten maken? Ja graag!

Tijdens de opleiding wordt er een koppeling gemaakt tussen theoretische en praktische kennis. Zo wordt er bijvoorbeeld theorie gegeven over verschillende soorten verbindingen. In de praktijk kunnen studenten het vervolgens uitproberen. “Het is belangrijk om stukjes materiaal een keer aan elkaar te lijmen zoals beschreven staat. Maar het is minstens zo belangrijk om het te doen zoals het juist niet beschreven staat, en dan kijken wat er gebeurt”. Tijdens de studie worden er in totaal zes stages gedaan, waar studenten de mogelijkheid krijgen om echt te oefenen in praktijk. Hier worden sommige onderwerpen specifieker of op een andere manier behandeld dan tijdens de opleiding. Studenten merken dat het niet altijd gaat zoals het beschreven staat in het boekje, en daarom gaat er wel eens iets fout. “Het is soms balen, maar je leert het wel”.

Ieder zijn eigen richting

“Toen ik mijn studie begon dacht ik dat iedereen hetzelfde ging leren binnen dezelfde richting”, vertelt Jerke. Dat blijkt heel anders te zijn. Tijdens het 3e en 4e studiejaar kunnen studenten kiezen uit een specialisatie: innovatief meubelmaker, werkvoorbereider, houten muziekinstrumentenbouwer en scheepsbouwer/scheepsinterieurbouwer. Jerke heeft zich gespecialiseerd in het laatste, waarbij hij net op een andere manier werkt dan bij andere richtingen: “Bij mij komt het vaak voor dat iets in meerdere richtingen hol of bol is. Daarom moet ik soms moeilijke handelingen uitvoeren waarbij ik creatief gebruik moet maken van een machine.” Zo brengt iedereen weer iets anders terug van een stage en worden ervaringen met elkaar gedeeld. Aan het einde van de opleiding brengen studenten al hun opgedane kennis bij elkaar tot een groot eindproject: het meesterstuk. Jerke heeft een kano gemaakt en daarmee al meerdere prijzen binnengesleept. “Hij ligt nu in de tuin en komend seizoen ga ik er lekker mee varen”, vertelt hij trots.

Jerke en zijn klasgenoot hebben beiden een eigen kano gemaakt en het proces vastgelegd op Instagram. Bekijk het account via nvon.tk/kano

Een student meubelmaker/interieurbouwer maakt meubels zoals stoelen, kasten en bedden, maar ook interieuronderdelen zoals wand-en plafondafwerkingen voor woningen/bedrijfspanden of schepen. Vaak zijn de meubels al ontworpen en het is de taak van de meubelmaker/interieurbouwer om ze daadwerkelijk te maken. Tijdens de opleiding wordt er geleerd om werktekeningen af te lezen, en aan de hand hiervan een meubel te maken met handgereedschappen of houtbewerkingsmachines. Een meubelmaker/interieurbouwer is werkzaam in een meubelmakerij, meubelfabriek of een (scheeps)interieurbouwbedrijf.

mbo Niveau 4

bbl

4-jarige opleiding (waarvan 2 jaar specialisatie)

TKL22_blz_26-27.pdf
Terugkoppeling

Terugkoppeling 2022 • nummer 4 • bladzijde 26,27