De oudste kleuters van 6-7 jaar in groep 3-4 van basisschool Jetses in Driemond, Amsterdam, waren helemaal vol van de recente vulkaanuitbarstingen op La Palma. De uitdaging was om hen dit fenomeen met een simulatie zo veel mogelijk zelf te laten ervaren. Ook om daarbij de werkelijkheid zo min mogelijk geweld aan te doen.
Eerst werd 'lava' gemaakt.
In een bakje werd een mengsel van een deel zand en een deel bloem met 6-8 schepjes water gemaakt. Zó, tot het eruit zag als verse pindakaas. Daarna verdween de gemaakte lava in een plastic zakje.
Op een kartonnetje maakte de kinderen een tekening van een eiland. De leerkracht maakte ergens in het midden met een scherp mesje een gat in de vorm van een kruis. De bovenkant van het plastic zakje met de lava werd door het gemaakte gat gestoken. Daarna werd de lava omhoog geknepen en volgde de vulkaanuitbarsting op het getekende eiland. De lava had enkele dagen nodig om te stollen, hier hard te worden.
De lava wordt na paar dagen hard
De randen van deze lavastroom leken verdacht veel op de randen van de zwarte lavastromen die ik zelf ooit op het eiland had gezien. Ook het uiterlijk van de gemaakte uitbraak van de lava leek veel op die in het echt. Aan het einde van de les mocht iedereen voelen aan een vulkaanuitbarsting van een paar dagen geleden. Zelf kon worden vastgesteld dat wat nu nog bij de zelf gemaakte uitbarsting taai vloeibaar was binnen een paar dagen hard zou worden, zou ‘stollen’ zoals bij echte lava.
Tekening aangepast
Grappig was de vraag van een kind of zijn vulkaan mee naar huis genomen mocht worden. Dat kon niet, de lava moest eerst nog ‘stollen’. Een ander kind paste zijn eiland aan zodat de lavastroom in zee uitkwam. Het was leuk om te zien hoe kinderen op deze jonge leeftijd met het voor elkaar krijgen van deze simulatie prima konden omgaan.
Verdere informatie bertnagel123@hotmail.com, SimpleScience, to challenge children to think, act and improve.