De Nederlandse Uitdaging is een kenniscentrum dat staat voor maatschappelijk betrokken ondernemen stimuleren en organiseren. De Nederlandse Uitdaging is een vereniging (coöperatie) van lokale Uitdagingen met de opdracht kennis te delen. Iedere Lokale Uitdaging, zo ook de Berkellandse, is een ondernemersnetwerk dat lokaal bemiddelt in menskracht, materiaal en middelen tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties waaronder ook scholen. Het geheel wordt ondersteund door de gemeente. Op de beursdag van de Uitdaging ontmoetten een onderwijsman en ondernemer elkaar…
Het klikte meteen
Joost Leeuw, voorheen docent lichamelijke opvoeding en later ook docent technologie, is nu Schoolspecialist Onderwijs VMBO van Het Assink in Neede en Eibergen en daarbinnen projectleider van het Innovatielokaal van de school. Het lokaal waar opdrachtgevers van buiten hun opdracht aan leerlingen komen toelichten.
Samen met collega Joost Sedee bedacht hij een zeepkistenproject voor de derdeklassers, een houtopdracht als eerste onderdeel van het examen. Er werd verbinding en samenwerking met het bedrijfsleven gezocht. Op die bewuste beursdag kwam hij in gesprek met Hans Ebbekink van Van Wijnen bouwbedrijf in Eibergen, er was meteen een klik en de zaak werd in gang gezet.
Bouwen op een basisonderstel
Vrij snel daarna werden Vermeulen Profile Car & Tyreservice voor de banden en Te Koppele Eibergen, een technische groothandel gespecialiseerd in ijzerwaren, gereedschappen en bouwbeslag voor de assen bereid gevonden om ook in te stappen. Deze bedrijven zorgen voor het materiaal van het basisonderstel van de zeepkist. Zo zijn er weinig zorgen over de veiligheid van de kist.
Daarbovenop bouwen de leerlingen in een hal van Van Wijnen hun eigen carrosserie met een zelfgekozen thema. Ze worden daarbij ondersteund door hun docenten-projectbegeleiders en Stefan Hesselink van Van Wijnen.
36 karretjes
Van het profiel D&P (Dienstverlening en Producten), werkten 60 leerlingen vier weken in groepjes van drie om de dag drie lesuur aan hun zeepkist. De 90 GTL-leerlingen deden dat in groepjes van 6 in dezelfde periode drie uur per week en zij werden daarbij begeleid door 6 leerlingen van het profiel BWI (Bouwen, Wonen, Interieur). De opdracht voor deze zes valt binnen een keuzedeel van hun examenprogramma, dat ze ook in een ander profiel kunnen kiezen. Leerlingen van verschillende technische richtingen werken hier zo samen. Het was bouwen, uitproberen en verbeteren.
Vanuit D&P zit er natuurlijk ook een stukje commerciële training bij. Alle leerlingen moesten een sponsor vinden voor hun zeepkist en vonden die ook. Bij WOPA Mechanisatie, trekkers en landbouwmachines werd € 150,- los getroggeld. Ook de drie meewerkende bedrijven bouwden een zeepkist, deden mee aan de race en maakten ook reclame langs het parcours.
De race
Op 26 juni, een prachtige zomerdag, vond de race plaats. Vanaf boven op een brug over de Berkel moesten de leerlingen het parcours van 160 meter naar beneden zo snel mogelijk afleggen. De strobalen langs het parcours waren de grootste kostenpost, de leerlingen hadden niet alleen reclame op de zeepkisten geregeld maar ook voor op het hekwerk.
Met aanhangwagens achter de auto werden de kisten via de andere kant van de brug aangevoerd. Op de brug was het wachten tot je aan de beurt was.
Rond de finish was een waar festivalterrein ingericht met kraampjes en een terras. Er worden hapjes en drankjes door de leerlingen geserveerd. Bij de finish werd de tijd gemeten.
Niet alle wagens haalden de eindstreep. De eenvoudige stuurinrichting met het touw aan het draaibare voorwielenstel was niet zo verfijnd, waardoor sommigen een of twee keer van het parcours raakten en hun snelheid kwijt waren. Naast een prijs voor de snelste kist is er ook een prijs voor de mooiste en voor de grootste pechvogel.
Een eerste keer
Het was een hele organisatie zo een eerste keer, een tropenjaar voor de organisatoren. Er was twijfel in het begin, kan dit wel allemaal? Maar op een gegeven moment gingen ze ervoor, we doen het gewoon en zien wel hoe het uitpakt. Het werd een succes, prachtig weer, veel zeepkisten, enthousiaste leerlingen, veel belangstelling uit de dorpen en van de lokale pers.
Een tweede keer kan het natuurlijk beter, meer tijd in plannen of leerlingen strakker begeleiden, veel groepjes kwamen in tijdnood. Ook leerlingen meer inschakelen bij de organisatie. Een hoger hoogteverschil in het parcours of korter parcours zodat de karren makkelijker de finish halen. Het sturen van de kar meer oefenen of de stuurinrichting verbeteren en meer technische eisen aan de opbouw stellen, aan de hout- en houtmetaal verbindingen. Genoeg plannen voor een tweede keer.