Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 14 maart 2020, 21:26 uur

Plaats hier uw vraag of reactie of mening.

Antwoord:

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:14 uur

[c] = Hz mag natuurlijk ook.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 28 mei 2021, 21:55 uur

Lijkt me wel. Er staat niet dat [c] in basiseenheden gegeven moet worden. 

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:00 uur

Als ik 4 punten neem en de c uitreken komt er het volgende uit:

bij n2= 40 , f= 125, c=3,125 (afgerond naar 3,15 valt het dan net binnen de marge)

bij n2= 80 , f= 250, c=3,125

bij n2= 100 , f= 315, c=3,15

bij f= 400, n2= 126 ,c=3,175

Dus die 3,18 uit het CV is echt de bovengrens. Logischer zou zijn c=3,15 s-1 (met een marge van 0,05)

Kan iemand dit meenemen naar de landelijke vergadering?

Door: Jeroen Grijsen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:15 uur

1e opmerking - significantie moet dus perfect zijn....? Wat is de reden dat je er hier ook niet één cijfer naast mag zitten?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:18 uur

@Jeroen: in de tekst staat nu expliciet hoeveel s.c. gegeven moeten worden. Dan moet je je daar als leerling ook gewoon aan houden.

Door: Jeroen Grijsen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:22 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 10:27)

Lezen is een kunst... Excuses voor mijn vraag...
En die drie significante cijfers gebruiken ze weer bij vraag 13. Dan is het ook charmant om hier in vr.12 expliciet naar te vragen.

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 10:40 uur

leerlingen die menen dat er achter n2 nog iets tussen haakjes moet worden gezet (bv: aantal buiken in het kwadraat) zullen ook in de eenheid van c de fout in gaan door er iets op te schrijven als Hz.n-2. Twee keer fout rekenen (1e en 4e bolletje) ?

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 12:23 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 12:24)

@Huub 1, helemaal mee eens. Ik heb (digitaal) ook wat punten gepakt, en kwam bijna overal op 3,15 uit. De meting van het CV heb ik op 350 / 111 (lijn gaat m.i. echt niet precies door het midden), wat ook 3,15 geeft.
 

@Huub 2 BIj het bolletje van n² staat niet specifiek de eenheid genoemd, bij het 2e bolletje van f wel. Hieruit zou je kunnen afleiden dat het hier om de n² (kwadraat) gaat, en niet de eenheid.
Bolletje 4 heeft een consequentie, dus dat hoeft niet 2x foutgerekend te worden. Hangt dus heel erg af van wat een leerling precies doet.

Trouwens, 'aantal buiken in het kwadraat' is geen foute eenheid toch? Een aantal heeft toch ook geen eenheid?  De eenheid Bq mag toch ook 'deeltjes per seconde' of 'per seconde' zijn?

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:35 uur

Een leerling kiest ervoor om van alle meetpunten de evenredigheidsconstante te bepalen. Als je dat juist doet kom je op 2.90 uit (de eerste 2 meetpunten verknallen het). Leerling mist dus het 3e bolletje. Mist deze dan ook meteen het 4e bolletje of kan die gegeven worden omdat een ongeveer maar niet geheel juiste oplossing correct is uitgevoerd?

Door: Kortstra | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:35 uur

Even voor mijn geruststelling, als een leerling c berekent met als eenheid Hz/n2, dan wordt dat als een onjuiste eenheid gerekend toch.