Vraag 12

Antwoord:

Door: Sitters | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:37 uur

En wat doen wr met een leerling die wel f (Hz) heeft en n2 maar op de verkeerde as? ik ben geneigd om een consequentiefout toe te passen: je kiest de eerste as verkeerd en als gevolg daarvan de tweede ook, dus 1 pt aftrek. wat denken anderen daarvan?

Door: Boer | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 14:47 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 14:48)

Klopt, @Kortstra, die eenheid is fout

Door: Hoogland | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 15:20 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 15:23)

@sitters over de 2,90: dan gebruik je de trendlijn niet toch? Dus is de methode aanzienlijk minder goed (getuige de grote afwijking in het eindantwoord?)

@Sitters over de assen: ik zie dat netzo, en zou dat op dezelfde manier beoordelen.

Een leerling die bolletje 1 en 2 mist want eenheden niet juist beredeneerd, kan wel "consequent bepalen van de eenheid" toch?

Door: Borgonjen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 15:31 uur

@ Sitters: de leerling die van alle punten c uitrekent, voldoet niet aan "bepaal mbv figuur" en scoort daarmee niet het 3e en niet het 5e punt. Het 4e voor de juiste eenheid kan nog.

Door: Martijn van Aken | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 17:04 uur

@borgonjen -> @sitters als de waardes voor f en n² uit de grafiek zijn gehaald (en dus niet berekend uit de waardes uit de tabel), dan is de grafiek WEL gebruikt.
Het inzicht van de helling van de raaklijn is al afgestraft. Een punt aflezen of een punt op een lijn aflezen is niet een vereenvoudiging. Dus m.i. kan dan laatste punt nog wel.Maar je kan ook zeggen dat dit de essentie van dit deel van de opgave was (rico ipv getallen in de formule invullen)...  

Door: Vermeulen | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 18:30 uur (Bewerkt op: 29-05-2021 18:31)

Over eerste en tweede bolletje.

Wat te doen met een leerling die vermeld:

  "Horizontale as: n²      "

  "Verticale as: f in Hz.  "

Het lijkt me dat deze leerling er blijk van geeft dat hij bij de x-as de eenheid niet is vergeten, maar dat dat geen eenheid heeft.

Of is het dan verplicht om toch [-] te vermelden ?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 18:55 uur

Nee hoor, die - hoeft er niet bij. Kijk ook maar hoe het 1e bolletje is geformuleerd:

"inzicht dat n2 staat uitgezet op de horizontale as van de grafiek"

Door: Ockhorst | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 20:02 uur

Ik moest bij Hz/n2 even denken aan MeV/c2 als eenheid. Daar zouden al die mensen bij CERN niet mee weg komen bij het CvTE :P

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 20:23 uur

Geopperde bijschriften voor horizontale as:

"aantal buiken in n2"

"n2 (aantal buiken in het kwadraat)"

Die eerste is fout, de tweede goed?

Op zich zou een leerling zelfs "n2 (MeV/c2)" kunnen noteren en toch het eerste punt scoren. Daarvoor is alleen het inzicht nodig dat n2 op de horizontale as staat, er wordt niets over de eenheid gezegd.

Door: Hutjens | Datum: Zaterdag 29 mei 2021, 21:05 uur

Als een leerling opschrijft:

-"Op horizontale as: n^2 (aantal^2). Op verticale as: f (Hz)"

-Vervolgens bij eenheid van c wel Hz gebruikt. Kun je dan stellen dat het inzicht van punt 1 wel is getoond? Ik vind het woord inzicht hier anders niet op zijn plek.