Vraag 05 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Zondag
14
mei
2017,
21:06 uur
Plaats uw reactie |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Paul Logman
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2017,
19:19 uur
Er staat nergens, dat het in SI-eenheden moet, dus Ns2/kgm is op de vraag gewoon een goed antwoord, maar volgens het antwoordmodel maar 1 punt waard. |
||
Door: Koole
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2017,
19:48 uur
Vraag 5 "Leid [...] de eenheid van Clift af" suggereert dat Clift een eenheid heeft, quod non. De suggestie kan ertoe leiden dat een leerling die correct afleidt "geen eenheid", blijft zoeken naar een (niet gemaakte) fout. In het correctievoorschrift: ".../ heeft de eenheid 1." Kan een getal een eenheid zijn? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2017,
20:06 uur
Hier ben ik het mee eens. Er wordt niet gezegd dat de eenheid zo ver mogelijk vereenvoudigd moet worden. Ook in de syllabus wordt hier niets over gezegd. Het is wel zo netjes natuurlijk, maar volgens mij niet verplicht. |
||
Door: Rijvers
|
Datum:
Dinsdag
16
mei
2017,
20:29 uur
Waarom moet N omgerekend worden naar basiseenheden? Dat staat niet in de vraag! |
||
Door: Laagwater
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2017,
07:39 uur
vragen naar eenheden zijn standaard zaken, veel geoefend in de les als het goed is en al vanaf de derder gedaan. In de bovenbouw komt dit vaker voor en zeker ook regelmatig met dimensieloze kentallen. Ook in oude examens is dit regelmatig gedaan en dus door leerlingen geoefend. Ik zie dus geen probleem in deze vraag. Wiskundig moeten breuken vereenvoudigd worden dus een moeilijke eenheid overhouden lijkt mij ook niet goed. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2017,
08:46 uur
Eens dat het standaard is en dat leerlingen moeten kunnen dromen hoe ze N in grondeenheden schrijven. Maar het is wel zo dat als er gevraagd wordt naar een eenhei, het de leerling op het verkeerde been zet als die er niet is. Herformuleren naar "toon aan dat C geen eenheid heeft/dimensieloos heeft" of "ga na of C een eenheid heeft" of iets dergelijks had het een stuk makkelijker gemaakt. Ik vind het ook geen op zichzelf staand dingetje. Het examen staat vol met vragen waarvan je pas echt begrijpt wat ze willen weten als je het antwoord ziet. Met vraag 12 als dieptepunt. |
||
Door: v.d. Lingen
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2017,
20:00 uur
Ik heb een leerling die ipv m2 voor de eenheid van oppervlakte m3 meter invult. Verder gaat alles goed inclusief N vervangen door de standaard eenheden (staat al gegeven in Binas). Dus eerste bolletje niet, rest wel. Andere leerling: vult rechts goed in, maar vervangt N door kg m s-1. Betekent dit dat volgens het correctievoorschrift er nu maar 1 punt gegeven mag worden? Ik vind de twee fouten vergelijkbaar. Derde leerling vervang N goed, maar maakt er later kg m s-1 van en vergeet rechts eveneens de kwadraat bij de seconde uit te werken. Resultaat is dus goed (geen eenheid). Volgens correctievoorschrift wederom 2 punten. Mijn tweede leerling heeft dan wel pech. |
||
Door: Liliane Bouma-Ploumen
|
Datum:
Woensdag
17
mei
2017,
20:19 uur
Wat doe je als een lln een eenheid van een grootheid fout heeft gekozen i.c. [A] = m3, en deze juist in de formule gezet. Kun je dan toch nog steeds de eerste bol geven? Deze leerling heeft vervolgens een fout gemaakt bij het omschrijven. |
||
Door: Sitters
|
Datum:
Donderdag
18
mei
2017,
04:53 uur
Helaas kost N = kg m s-1 het 2e bolletje en dus ook de 3e. Wel balen maar afwijken hiervan lijkt me lastig. |
||
Door: Sitters
|
Datum:
Donderdag
18
mei
2017,
04:55 uur
Mijn redenatie zou zijn dat clift geen eenheid heeft. Als je N niet omzet houd je wel een eenheid over. Dat kan dus niet juist zijn. Ik heb er bij mijn lln dus 1 pt voor gegeven mits de juiste eenheden waren ingevuld. |