Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:41 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ruben Koster | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 21:48 uur

Onhandig dat de schaalverdeling in figuur 3 bij de opgave anders is dan op de bijlage. Heb meteen al een leerling die daardoor bij 0,8 km de raaklijn tekent.

Door: Ruben Koster | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 21:55 uur

En wat te doen met een leerling die op s = 1,6 km t afleest en daarmee v uitrekent? Nog wel een punt voor complementeren (mits de juiste significantie)? Je komt met een beetje geluk zelfs nog binnen de marge uit, al is dat natuurlijk geen criterium meer bij deze methode. Of is dit te veel vereenvoudigd?

Door: Pier Siersma | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 22:02 uur

gemiddelde snelheid berekenen, zoals deze leerling doet laat geen begrip zien, geen raaklijn, geen natuurkunde die klopt dus geen complementeerpunt volgens mij.

Door: Ruben Koster | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 00:02 uur

Klopt, maar gevoelsmatig doet hij toch iets goed met de berekening, wat normaal niet genoeg is voor het laatste punt, maar in combinatie met de significantie goed hebben, lijkt het alsof het daarmee wel genoeg zou zijn voor het laatste punt.

Door: van der Veeken | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 09:26 uur

Ik heb er ook een die het punt afleest ipv een raaklijn te gebruiken. Maar bij het derde bolletje geeft hij wel een consequent antwoord, inclusief de significantie. Zeker omdat die significantie er ook bij zit denk ik dat je het derde bolletje dan nog wel kan geven?

Door: Martijn van Aken | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 09:53 uur

Reden om het 3e bolletje niet te geven is als het 'de boel' substantieel vereenvoudigt, en dat IS ook wel zo (raaklijn trekken is hier toch wel het belangrijkst) maar dat is al met 2 punten afgestraft. Het rekenwerk is niet substantieel vereenvoudigt, zelfs helemaal niet. Ik zou het 3e bolletje wel toekennen, zeker gezien de significantie-eis.

 

Door: Luuk Dappers | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 10:34 uur

Als een leerling een raaklijn tekent en 2 punten afleest, en dan dx=8-4 opschrijft en het eindantwoord in 2 significante cijfers opschrijft, mag dat of moet het zo zijn dan dx=8,0-4,0 

Door: Martens | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:32 uur

Voor wat betreft de gemiddelde snelheid ipv de momentane snelheid:

In de vakspecifieke regels staat eenduidig: niet toekennen bij rekenfouten (hier het geval), antwoordelementen foutief combineren (hier het geval) en vereenvoudiging (hier het geval).

Lees aub het correctiemodel en ga naar een kringbespreking.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:20 uur

@ Martens, is er bij gemiddelde snelheid bepalen sprake van een rekenfout? Als de verkregen getallen juist worden gecombineerd tot een snelheid, lijkt me dat geen rekenfout. Maar op basis van de andere twee vervalt het punt alsnog. 

Dus gemiddelde snelheid uitrekenen is 0 punten?

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:46 uur

Hoe je het doet, daar kun je over discussiëren, maar in een driepunter twee punten aftrekken voor het niet nemen van de raaklijn maar een gemiddelde snelheid is wel genoeg. Er zijn nog genoeg dingen goed te doen die dat punt rechtvaardigen, zoals het quotiënt goed uitrekenen, eenheid en significantie (die gevraagd is) etc.

Bovendien is er geen sprake van combineren van foute antwoordelementen. De leerling heeft door dat er een snelheid berekend moet worden, maar doet dat op de verkeerde manier. Daardoor is er geen sprake van een fout antwoordelement maar een fout *in* het antwoordelement.

Twee punten is te veel voor een vgem, maar één punt is zeker te rechtvaardigen.