Vraag 04 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
22
april
2024,
14:41 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Donderdag
16
mei
2024,
21:48 uur
Onhandig dat de schaalverdeling in figuur 3 bij de opgave anders is dan op de bijlage. Heb meteen al een leerling die daardoor bij 0,8 km de raaklijn tekent. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Donderdag
16
mei
2024,
21:55 uur
En wat te doen met een leerling die op s = 1,6 km t afleest en daarmee v uitrekent? Nog wel een punt voor complementeren (mits de juiste significantie)? Je komt met een beetje geluk zelfs nog binnen de marge uit, al is dat natuurlijk geen criterium meer bij deze methode. Of is dit te veel vereenvoudigd? |
||
Door: Pier Siersma
|
Datum:
Donderdag
16
mei
2024,
22:02 uur
gemiddelde snelheid berekenen, zoals deze leerling doet laat geen begrip zien, geen raaklijn, geen natuurkunde die klopt dus geen complementeerpunt volgens mij. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
00:02 uur
Klopt, maar gevoelsmatig doet hij toch iets goed met de berekening, wat normaal niet genoeg is voor het laatste punt, maar in combinatie met de significantie goed hebben, lijkt het alsof het daarmee wel genoeg zou zijn voor het laatste punt. |
||
Door: van der Veeken
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
09:26 uur
Ik heb er ook een die het punt afleest ipv een raaklijn te gebruiken. Maar bij het derde bolletje geeft hij wel een consequent antwoord, inclusief de significantie. Zeker omdat die significantie er ook bij zit denk ik dat je het derde bolletje dan nog wel kan geven? |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
09:53 uur
Reden om het 3e bolletje niet te geven is als het 'de boel' substantieel vereenvoudigt, en dat IS ook wel zo (raaklijn trekken is hier toch wel het belangrijkst) maar dat is al met 2 punten afgestraft. Het rekenwerk is niet substantieel vereenvoudigt, zelfs helemaal niet. Ik zou het 3e bolletje wel toekennen, zeker gezien de significantie-eis.
|
||
Door: Luuk Dappers
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
10:34 uur
Als een leerling een raaklijn tekent en 2 punten afleest, en dan dx=8-4 opschrijft en het eindantwoord in 2 significante cijfers opschrijft, mag dat of moet het zo zijn dan dx=8,0-4,0 |
||
Door: Martens
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
14:32 uur
Voor wat betreft de gemiddelde snelheid ipv de momentane snelheid: In de vakspecifieke regels staat eenduidig: niet toekennen bij rekenfouten (hier het geval), antwoordelementen foutief combineren (hier het geval) en vereenvoudiging (hier het geval). Lees aub het correctiemodel en ga naar een kringbespreking. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
15:20 uur
@ Martens, is er bij gemiddelde snelheid bepalen sprake van een rekenfout? Als de verkregen getallen juist worden gecombineerd tot een snelheid, lijkt me dat geen rekenfout. Maar op basis van de andere twee vervalt het punt alsnog. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Vrijdag
17
mei
2024,
15:46 uur
Hoe je het doet, daar kun je over discussiëren, maar in een driepunter twee punten aftrekken voor het niet nemen van de raaklijn maar een gemiddelde snelheid is wel genoeg. Er zijn nog genoeg dingen goed te doen die dat punt rechtvaardigen, zoals het quotiënt goed uitrekenen, eenheid en significantie (die gevraagd is) etc. Twee punten is te veel voor een vgem, maar één punt is zeker te rechtvaardigen. |